Page 46 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

44
kontraktsperioden. Et annet aspekt som fremheves som viktig er at de får god innføring i
Røde Kors sine prinsipper, spesielt i forhold til nøytralitet, og at dette vil være av stor
betydning for relasjonen mellom guide og flyktning.
Koordinatorene nevner blant annet kurs i kommunikasjon, “kultursjokk” og livet som
flyktning som muligheter for forbedringer i opplæringen som gis. Et forslag er at en
rådgiver fra Røde Kors sitt hovedkontor kan reise rundt til områder og holde kurs en
gang per halvår/år, når koordinatorene selv ikke har kapasitet til å holde opplærings-
kurs. Alternativt mener enkelte at det må settes inn ressurser til å utdanne instruktører
og planlegge kursinnhold fra sentralt hold. En av koordinatorene mener at en bør utvikle
et standardisert fagkurs som sikrer at opplæringen blir lik i hele landet. Samtidig
understrekes følgende:
Info om flyktningens bakgrunn synes svært viktig. Forøvrig så kan en vanskelig
læres opp til å bli medmenneske, det må være en iboende interesse for andre
mennesker hos den som ønsker å bli guide. Temamøter når forholdet har vart ei tid
kan være like viktige som opplæring før en begynner, og ikke vet hva en går til
(koordinator).
3.5.3 Deltakelse på kurs og kursets relevans
Av flyktningguidene som ble pålagt eller fikk tilbud om opplæringskurs deltok 87
prosent. 60 prosent av de som deltok svarer at kurset i stor til svært stor grad var nyttig
for arbeidet som flyktningguide, mens 17 prosent mente det i liten til svært liten grad
var nyttig (se tabell 29 i vedlegg 1). Vi spurte videre i hvor stor grad opplæringskurset
var nyttig ut fra ulike typer informasjon. Svarene presenteres i figur 7.
Som vi ser av figur 7 mener et stort flertall at kurset var nyttig i forhold til informasjon
om rollen som flyktningguide. Et flertall mener også at det var nyttig i forhold til
informasjon om mulige problemer som kan oppstå i relasjonen med flyktningen, mulige
aktiviteter de kan gjøre sammen med flyktningen, samt generell informasjon om
flyktningers bakgrunn (krig, traumer, hverdagsliv, kultur, religion). Noen færre mener
kurset var nyttig i forhold til informasjon om norsk flyktningpolitikk og oppfølgingen i
løpet av perioden. Et viktig funn er at et klart mindretall av guidene opplevde at kurset
var nyttig i forhold til informasjon om nettverksbygging og språktrening. Dette bør Røde
Kors ta med seg i det videre arbeidet, hvor en bør vurdere å øke fokuset på disse
temaene i opplæringen, særlig ettersom dette fra Røde Kors sin side er definert som to
av hovedmålsetningene med Flyktningguiden. Det må også vurderes om måten en
snakker om temaene på må endres for å bedre møte guidenes behov og forventninger.