Page 45 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

43
koordinatorer kommer det frem at arrangering av slike kurs/samlinger er mest vanlig
på større plasser og mindre vanlig i små kommuner.
3.5.2 Opplæringskursets innhold
Koordinatorene som oppgir at de tilbyr opplæringskurs (obligatorisk eller frivillig) ble
spurt hvilken informasjon som gis på kurset (se figur 6). Svarene tyder på at de aller
fleste har et tydelig fokus på informasjon om selve aktiviteten (bakgrunn, målsetninger
og målgruppe), flyktningguidens rolle, mulige problemer som kan oppstå i koblingen og
forslag til aktiviteter. En stor andel har også fokus på oppfølgingen som gis og generell
informasjon om flyktningers bakgrunn. Rundt halvparten oppgir at kursene fokuserer
på norsk flyktningpolitikk, språktrening og nettverksbygging. I tillegg nevnes
informasjon om Røde Kors’ prinsipper og førstehjelpskurs, samt opplæring innen
omsorgsfeltet.
Figur 6. Informasjon som gis på opplæringskurs. Flere svar mulig. Prosent. Svar fra
koordinatorer (N=30).
I intervjuene med koordinatorer kommer det frem at de synes det er viktig at det
arrangeres kurs, og at guidenes deltakelse på kurset vil være viktig for at koblingene
skal bli vellykket. Videre synes de kursing er viktig med tanke på å avklare roller og
forventninger i forkant av koblingen. Gjennom kursing vil guidene, ifølge de fleste
koordinatorene, få større innsikt i hvilke utfordringer de kan møte i løpet av
20,0
50,0
53,3
53,3
60,0
70,0
80,0
83,3
90,0
100,0
0 20 40 60 80 100 120
Annet
Språktrening
Norsk flyktningpolitikk
Nettverksbygging
Flyktningers bakgrunn
Oppfølging
Mulige aktiviteter
Mulige problemer
Rollen som flyktningguide
Aktiviteten Flyktningguiden