Page 43 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

41
Flyktningguiden fordi han trengte noen som kunne vise ham veien i Norge: «Vi vet ikke
hvordan nordmenn lever, vi vet for eksempel ikke hvordan menn og damer snakker
sammen», sier han i intervjuet. Noen forteller også at de ønsket seg noen å være
sammen med, en venn i Norge. En flyktning forteller: «Jeg trengte noen å prate med. Jeg
kjente ingen her».
Flere flyktninger trekker frem at de hadde forventninger om å lære norsk og om å lære
om det norske samfunnet og kulturen. Deltakelse i Flyktningguiden kunne gi dem
anledning til å praktisere norsk muntlig og til å utvikle et mer hverdagslig ordforråd enn
det de syntes de jobbet med på skolen. Flyktningene forteller også at de forventet å få
hjelp, som for eksempel til å flytte, handle inn møbler og utstyr, lese brev fra kommunen
og øvelseskjøring. De forteller også at de hadde forventninger om at guiden kunne hjelpe
dem til å bli kjent i nærmiljøet og introdusere dem for ting de kunne gjøre. Noen
forventet også at guiden skulle være en å være sammen med, gjøre sosiale ting med og
en som bidro til at de ble mindre ensomme i Norge.
3.4.3 Oppsummering av motivasjoner og forventninger
Ønsket om å hjelpe flyktninger i integreringsprosessen samt en interesse for
integreringsspørsmål og andre kulturer/språk er viktige motivasjonsfaktorer for
flyktningguidene. Mange ønsker også å lære mer om flyktningers situasjon.
Flyktningguidene har ofte forventninger om å bidra til integreringsprosessen,
lære om andre kulturer og språk, og å tilføre noe til flyktningenes liv.
Flyktningene har ofte forventninger om å lære norsk og å lære om de norske
"kodene". De forventer også ofte å få hjelp til praktiske ting, samt å få noen å
være sammen med.
3.5 Opplæring
I det følgende ser vi på hvilket opplæringstilbud flyktningguidenes gis, hvilke temaer
som løftes frem som viktige, og hvordan guidene vurderer opplæringen. I tillegg
kommer vi inn på muligheten for opplæring av flyktninger som skal delta i aktiviteten.
3.5.1 Tilbud om opplæringskurs og andre kurs
57 prosent av koordinatorene i utvalget oppgir at de tilbyr obligatorisk opplæringskurs
for flyktningguider, mens 21 prosent tibyr et frivillig opplæringskurs. Kun seks prosent
(to koordinatorer) svarer at de ikke har opplæringskurs. De øvrige 15 prosent oppgir