Page 37 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

35
informerer om Flyktningguiden ved utdanningssteder og på arbeidsplasser. Flere
koordinatorer nevner at de benytter månedlige informasjonsmøter, stands, Facebook,
uformelle samtaler med kjente samt Røde Kors sine andre aktiviteter til å rekruttere
flyktningguider.
Figur 3. Informasjonskanaler brukt overfor flyktningguider. Flere svar mulig. Prosent. Svar
fra koordinatorer (N=33).
Dette stemmer godt overens med svarene fra flyktningguidene i breddeundersøkelsen,
hvor 43 prosent oppga at de fikk vite om aktiviteten gjennom media (tv, radio, aviser,
internett), mens 28 prosent hørte om den gjennom informasjon fra Røde Kors i
lokalmiljøet. Samtidig ser “jungeltelegrafen” ut til å være en viktig informasjonskanal for
mange, hvor 16 prosent av guidene oppgir at de hørte om Flyktningguiden gjennom
venner og familie. I de kvalitative intervjuene finner vi at rekruttering gjennom bekjente
er svært vanlig, og at det at venner eller familie er eller har vært guide har gjort at de
synes dette har virket spennende. I breddeundersøkelsen oppga kun ni prosent at de
fikk informasjon fra Røde Kors ved utdanningsstedet eller arbeidsplassen. Også dette
samsvarer i stor grad med svarene i det kvalitative materialet, hvor flere guider har
påpekt at det kunne vært mer fokus på informasjonsspredning og rekruttering på slike
steder.
Funn i de kvalitative intervjuene med guider antyder at Flyktningguiden er lite kjent. En
stor andel sier at mange i deres nettverk aldri har hørt om tilbudet, og flere mener at
personer som har kjennskap til ordningen nok er de som i utgangspunktet er spesielt
interesserte. Med bakgrunn i dette anbefaler vi at Røde Kors satser på en generell
synliggjøring av at aktiviteten finnes for å sikre rekruttering av nye guider. Her kan en
for eksempel se på mulighetene for mer markedsføring i lokale medier (lokalavis, tv,
radio), på offentlige steder i lokalmiljøet med stands og plakater (butikker, bibiliotek,
39,4
66,7
66,7
81,8
84,8
0 20 40 60 80 100
Annet
Informasjon ved
utdanningssteder/arbeidsplasser
Informasjon i lokalmiljøet
Brosjyrer og plakater
Informasjon i media