Page 36 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

34
oppga at det ble gitt informasjon i introduksjonsprogrammet, samtidig som flere
flyktninger hadde fått informasjon om tilbudet fra andre flyktninger.
Figur 2. Informasjonskanaler brukt overfor flyktninger. Flere svar mulig. Prosent. Svar fra
koordinatorer (N=33).
Gjennom intervjuene kom det frem at informasjonen flyktningene får fra ansatte på
introduksjonsprogrammet om hva Flyktningguiden inneholder og hva som er hensikten
med ordningen varierer. Ifølge en av koordinatorene kan dette handle om hvor mye de
kommuneansatte vet om innholdet i aktiviteten og uttrykker: "Hva saksbehandlerne der
ute vet om Flyktningguiden er nok litt hipp som happ…". Andre igjen mener at
informasjonen som gis til flyktningen når de "sendes" til Røde Kors er varierende. Mange
er opptatt av at flyktningene burde fått bedre informasjon om hva som er målet med
deltakelse i Flyktningguiden før de oppfordres til å ta kontakt med Røde Kors. Dette ble
også understreket av en kommuneansatt: "Vi informerer jo om det, men noen ganger
tenker jeg: har de egentlig skjønt hva det innebærer eller gjør de det fordi jeg sier at jeg
synes det hadde vært lurt?". Flere av informantene var opptatt av at god informasjon i
forkant var viktig, da flyktningens motivasjon for deltakelse vil være av stor betydning
for hvorvidt koblingen lykkes og om det vil være gjensidighet i relasjonen.
3.3.2
Informasjonsspredning og rekruttering av flyktningguider
Koordinatorene ble også spurt hvilke informasjonskanaler de benyttet i rekrutteringen
av flyktningguider. Som vi ser av figur 3 benyttes en rekke ulike kanaler i et flertall av
områdene. Mest brukt er informasjon i media – som internett, aviser og tv – og brosjyrer
og plakater. Også informasjon i lokalmiljøet, på kulturarrangementer, konferanser,
seminarer, gudstjenester og lignende, er mye brukt, samtidig som Røde Kors også
30,3
66,7
75,8
0
20
40
60
80
Annet
Kommunalt flyktningkontor
Introduksjonsprogram for
flyktninger