Page 35 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

33
prosent av utvalget ble guide for fire til seks år siden, mens en liten andel på seks
prosent ble guide så langt tilbake som for mer enn seks år siden (se tabell 23 i vedlegg
1).
27 prosent har vært guide flere ganger, mens 10 prosent er eller har vært guide for flere
flyktninger samtidig (se tabell 23 i vedlegg 1). Utvalget deler seg i to, hvor 51 prosent er
guide per dags dato, mens 49 prosent har vært guide tidligere. Det er stor variasjon i
hvor lenge koblingene har vart, samtidig som de fleste har vært guide i løpet av de siste
tre årene (se tabell 24 i vedlegg 1). Samlet representerer dermed våre data en stor
variasjon i gruppen flyktningguider.
3.2.3 Oppsummering av kjennetegn
Et klart flertall av tidligere og nåværende flyktningguider er kvinner og de aller
fleste er etnisk norske.
Det er et stort mangfold når det kommer til alder. Et flertall av de yngste er
kvinner mens et flertall av de eldste er menn.
Et flertall er yrkesaktive eller studenter, og et flertall er samboer/gift, men en
stor andel er enslige.
Mange har vært aktive i annet frivillighetsarbeid før de ble flyktningguider.
De fleste har vært flyktningguide én gang og halvparten av utvalget er
flyktningguide per dags dato.
3.3
Informasjons- og rekrutteringsarbeid
Vi går nå over til å se på hvilke informasjons- og rekrutteringskanaler Røde Kors bruker
overfor flyktningguider og flyktninger, hvordan arbeidet oppleves av koordinatorene og
om de opplever eventuelle skjevheter i rekrutteringen. Deretter kommer vi inn på
mulige forbedringer av dette arbeidet.
3.3.1
Informasjons- og rekrutteringskanaler overfor flyktninger
Overfor flyktninger er både kommunenes introduksjonsprogram og de kommunale
flyktningkontorene mye brukt som informasjons- og rekrutteringsarenaer (se figur 2). I
tillegg nevnes ofte voksenopplæringssteder og innvandrerorganisasjoner. Enkelte
koordinatorer oppgir også at de benytter intern rekruttering gjennom andre Røde Kors-
aktiviteter overfor flyktninger og andre aktuelle grupper, samt “jungeltelegrafen”. Dette
samsvarer med funn i det kvalitative materialet, hvor både koordinatorer og flyktninger