Page 28 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

26
Våre funn understreker videre at Flyktningguiden må være godt forankret i
lokalforeningen. Organiseringen med frivillige koordinatorer eller frivillige grupper med
koordineringsansvar kan være et middel for å forankre aktiviteten i lokalforeningen og i
lokalmiljøet.
Et annet eksempel på god forankring av aktiviteten er følgende:
Vi har en styringsgruppe med representanter fra distriktskontoret, lokalforeningen,
flyktningguidekoordinator i lokalforening og kommunen (Flyktningtjenesten).
Ellers har koordinator møte med representant fra Flyktningtjenesten en gang i
måneden for at begge parter skal holde seg oppdaterte
(koordinator).
Vi ønsker her å påpeke ar organiseringen må tilpasses den lokale konteksten. En såpass
formell og omfattende organisering som illustreres i sitatet ovenfor vil ikke
nødvendigvis fungere like godt i alle områder. Enkelte av koordinatorene uttaler for
eksempel at det blir for mye administreringsarbeid med denne typen tverretatlig
samarbeid – som går utover det øvrige arbeidet som koordinator for Flyktningguiden.
Det understrekes fra flere sider at organiseringen av aktiviteten er en prosess, hvor en
stadig omstiller innholdet etter samfunnsmessige behov og behovene til guidene og
flyktningene. Vi mener derfor at det er behov for lokale tilpasninger av Flyktningguiden i
forhold til blant annet kommunens størrelse og om man har frivillig eller lønnet
koordinator.
3.1.2
Samarbeid mellom Røde Kors og kommuner
Røde Kors sine aktiviteter er ofte nært koblet til det kommunale arbeidet – så også
Flyktningguiden. 58 prosent av koordinatorene i utvalget oppgir at de samarbeider med
én kommune, mens 42 prosent samarbeider med to eller flere kommuner. I de aller
fleste tilfellene, 85 prosent, er Flyktningguiden koblet til kommunenes introduksjons-
program for flyktninger (se tabell 2 i vedlegg 1). Ut fra kommentarene i bredde-
undersøkelsen ser det ut til at koblingen mellom Flyktningguiden og introduksjons-
programmet varierer. I enkelte tilfeller handler det om at flyktningene i
introduksjonsprogrammet informeres om tilbudet av Røde Kors eller kommunenes
programrådgivere. I andre tilfeller får alle flyktningene i programmet tilbud om guide. I
ett område kan flyktningene som deltar i Flyktningguiden velge om de to timene de
møter guiden hver uke skal gå inn i timene til deres program.
Gjennom intervjuene kommer det frem at det er vanlig at kommunene formidler
flyktninger med interesse for Flyktningguiden til koordinatorene. Koordinatorene
forteller at ansatte i kommunen kan være støttepersoner blant annet når de skal gjøre
avtaler med flyktningene, under det første møtet mellom flyktning og guide eller hvis det
skulle oppstå problemer med å komme i kontakt med en flyktning. Andre eksempler på