Page 29 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

27
samarbeid med kommuner omfatter leksehjelp, kvinnegrupper og diverse felles-
arrangementer. I noen områder holder NAV innlegg på kurs for flyktningguider. Enkelte
koordinatorer har også jevnlige møter med ansatte i kommunenes flyktningtjenester,
der de diskuterer tilbudet generelt og flyktninger spesielt. I et av områdene fortelles det
at de har opprettet en referansegruppe bestående av kommunalt ansatte som hjelper
koordinatoren med rekruttering av både guider og flyktninger. I et annet område
fortelles det at flyktningens kontaktperson på introduksjonsprogrammet deltar på
koblingsmøtene. Flere lokalforeninger forteller også i intervjuer om samarbeidsavtaler
med kommuner, hvor de forplikter seg til å koble et bestemt antall flyktninger i løpet av
året, enten i en tradisjonell kobling eller opp mot et lokalt alternativ, som kan være for
eksempel koblinger av to og to (se kapittel 3.6).
3.1.2.1 Hvordan oppleves samarbeidet?
I det kvalitative materialet kommer det frem at kommuneansatte og Røde Kors sine
koordinatorer opplever samarbeidet ulikt i de enkelte områdene. Fra kommunenes side
beskrives samarbeidet generelt som ryddig og strukturert, og mange opplever det som
greit å forholde seg til Røde Kors og mener de gjør en god jobb. Av andre
kommuneansatte påpekes det at samarbeidet kan være tidkrevende og at Røde Kors
med fordel kunne hatt bedre kontroll på den administrative delen av sitt arbeid, som
orden i lister over koblinger og deltakere. En kommuneansatt forteller:
Vi får en tilbakemelding på at Mohammed har takket nei til tilbudet om en guide.
Hvem er Mohammed? Omtrent 50 prosent av personene i introduksjonsprogrammet
har et fornavn, etternavn eller mellomnavn som har med Mohammed å gjøre
(kommuneansatt).
Kommuneansatte ønsker seg generelt tilbakemeldinger på hvordan det går med
flyktningene de har satt i kontakt med Røde Kors. De vil gjerne vite om flyktningene
fremdeles venter på guide, om de har blitt koblet til en guide, og når flyktningene blir
koblet vil de gjerne vite hvordan det fungerer. En av de kommuneansatte vi snakket med
deltar på koblingsmøtene mellom guide og flyktning sammen med koordinator. Hun
forteller at hun bruker å spørre flyktningen etter en stund om hvordan det går. Samtidig
reflekterte hun over at dette var noe hun kunne gjort mye mer, spesielt i starten av
koblingen.
Fra koordinatorenes side oppleves det at samarbeidet med kommunen fungerer godt og
at det oppleves som en fordel å ha et tett samarbeid med det kommunale apparatet. «Det
er mye lettere med de koblingene hvor det er en kontaktperson i kommunen», forteller
en koordinator. Koordinatorene gir samtidig uttrykk for at samarbeidet kunne vært