Page 14 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

12
Både i tidligere evalueringer av Flyktningguiden og i flere master- og hovedoppgaver
understrekes de mange positive erfaringene med aktiviteten (Valenta m.fl. 2003,
Henriksen 2004, Berg og Molden 2006, Stranden 2008). Dette gjelder både for
flyktningene, som gis større muligheter til å praktisere norsk og lære om norsk kultur og
væremåte, og for guidene, som får muligheten til å bli kjent med mennesker med en
annen bakgrunn. Imidlertid påpekes det at Flyktningguiden har stått overfor flere
utfordringer. Disse har for det første vært knyttet til sikring av en mangfoldig
rekruttering av guider, samt tilstrekkelig og god opplæring og oppfølging av guidene
(Valenta m.fl. 2003). For det andre har det blitt pekt på utfordringer tilknyttet selve
koblingen
3
mellom flyktning og guide, både når det gjelder kommunikasjon,
forpliktelser, roller og nettverksbygging (Valenta m.fl. 2003; Enget 2006; Stranden
2008). En tredje utfordring har vært knyttet til samarbeidet mellom Røde Kors og
kommuner, blant annet tilknyttet organisering og finansiering (Valenta m.fl. 2003).
Med bakgrunn i de nevnte positive erfaringene og utfordringene blir det relevant å
studere hvordan Flyktningguiden, over et tiår etter sin oppstart, oppleves og erfares av
de involverte aktørene. Sentralt i dette står spørsmålet om aktiviteten klarer å nå sine
målsetninger om å legge til rette for en smidigere integrering, øke flyktningenes
språkferdigheter og sikre oppbyggingen av sosiale nettverk.
1.2 Undersøkelsens fokus og problemstillinger
Formålet med dette prosjektet har vært å evaluere aktiviteten Flyktningguiden. Vi har
hatt fokus på prosessene rundt etableringen, gjennomføringen av aktiviteten samt
effekter av aktiviteten. De konkrete evalueringsspørsmålene berører alt fra mer
overordnede spørsmål av typen ”kart og terreng” i forhold til flyktning- og
innvandringspolitikken, til spørsmål om programverktøy og ulike sider ved den
konkrete gjennomføringen av aktiviteten lokalt. Som i Valenta m.fl. (2003) ser vi at det
er viktig å fokusere på spørsmål tilknyttet ulike nivåer:
Individnivå (relasjonen mellom flyktning og guide, rolleforventninger)
Prosjektnivå (organisering, finansiering, markedsføring, rekruttering, opplæring,
og oppfølging)
Overordnet nivå (frivillig arbeid på et mer generelt nivå)
Som en overordnet hovedproblemstilling for disse nivåene har vi fokusert på:
Hva er
virkningene av Flyktningguiden?
Vi har her hatt fokus på virkningene for henholdsvis
3
Begrepet “kobling” referer til prosessen der en flyktningguide blir tildelt en flyktning. Begrepet er en
etablert del av Flyktningguidens interne begrepsbruk, og vi velger derfor å bruke dette i rapporten.