Previous Page  38 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 38 / 44 Next Page
Page Background

38

AAR4300 Arkitektur 1. En introduksjon til arkitektur. Kompleksitet og dybde

Faglig innhold

- Historisk aspekt: 10% Registrering, oppmåling og

formidling av bygg og-/ eller landskap.

- Prosjektering og form: 75%

- Form og farge aspekt: 15% Todimensjonalt og

tredimensjonalt uttrykk.

Læringsformer og aktiviteter

Praktisk del:

Bygging M=1:1. Registrering, oppmåling

og formidling av bygg og landskap. Individuell

prosjekteringsoppgave («Invitasjonsrom»). Workshops.

Ferdighetstreningskurs (visuell formidling). Undervisningen

foregår hovedsakelig som prosjektarbeid med veiledning på

tegnesalen og baseres på ferdighetstrening samt utvikling

av bevissthet om personlig ressurs. Det oppfordres til

nysgjerrighet og åpen holdning i oppgaveløsningene. Det

legges vekt på gruppearbeid slik at forskjellige syn og

erfaringer blir en del av kunnskapsbasisen.

Teoretisk del

: Forelesninger, litteraturstudier.

Ekskursjoner

: En kort reise der registrering, oppmåling og

formidling (tegning og modell) studeres.

Læringsmål

Kunnskap

Emnet gir en bred innføring i arkitekturens teoretiske,

praktiske og etiske grunnlag med vekt på rom - struktur og

form, og samspillet mellom disse.

Ferdighet

/ Emnet gir oppøving i:

- Evne til samarbeid og bevisstgjøring av personlig ressurs

som grunnlag i skapende prosesser.

- Evnen til å utvikle og omsette arkitektoniske ideer i tekst,

tegning og modeller.

- Å bruke de ulike fasene av et prosjekteringsløps relevante

verktøy. Det legges vekt på analog tegning og modell som

utviklingsverktøy.

- Grunnleggende tegnekonvensjoner

- Å kunne registrere og formidle kvaliteter og informasjon om

et sted. (tegning, tekst, foto, oppmåling mm)

- Fotografering og bruk av digitale bildebehandlingsverktøy.

Generell kompetanse

Studentene skal introduseres for relevante

referanseprosjekter og tema som tar opp basale

arkitektoniske problemstillinger gjennom veiledninger

og forelesninger. Undervisningen skal fungere som en

døråpner og gi inspirasjon til å dykke videre ned i faget.

For å oppnå en grunnleggende forståelse for konstruksjon

og materialitet legges det vekt på å bygge i full målestokk.

Forståelse av fler-perspektivtenking (kompleksitetsaspektet)

og arkitekturens kulturbærende rolle (dybdeaspektet) står

sentralt.