43
omgjøre de rutene som i dag er vanskelige, til såkalt lette ruter, og hva det vil
kreve av tilrettelegging.
Ett område koster ingenting bortsett fra trening, og det er å gjøre de
personene det gjelder kjent med de rutene de skal ferdes i. Både
selvrapporteringen og dataene i denne undersøkelsen bekrefter at dette er
virksomme tiltak. Nå vet vi også at ledelinjer og kjennemerker er noe som
personene i begge gruppene gjør bruk av. Her ligger sannsynligvis deler av
svaret når en skal etablere gode ruter for den enkelte. Sannsynligvis vil
personer med RP i større grad enn personer med AMD etterlyse peilepunkt.
Det var ingen særlig store endringer i hvorledes AMD-gruppen brukte
ledelinjer og kjennemerker for å holde kursen første og siste gang de gikk
ruten. Den mest bemerkelsesverdige forandringen var at bruken av
kjennemerker gikk ned, mens bruken av ledelinjer økte. De brukte også oftere
ledelinjene fleksibelt. Mest sannsynlig gjenspeiler dette at de etter hvert
hadde blitt så godt kjente i ruten at det å sjekke kjennemerkene ble
unødvendig. De hadde lært seg at ledelinjene kunne fungere som brukbare
verktøy i forflytningen mot neste kjennemerke.
Det var heller ingen store endringer i hvorledes RP-gruppen fikserte på
kjennemerkene, peilepunktene og ledelinjene. Også de fikserte mindre på
kjennemerkene, antakelig av samme grunn som hos AMD-gruppen. Hos RP-
gruppen gikk også det totale antallet fikseringer på ledelinjer ned.
Forekomsten av fikseringer på ledelinjer som ligger midt i bevegelsesretning
økte imidlertid og kan sees på som en optimalisering av fikseringsmønstret i
forhold til synsvansken deres, og er samtidig et uttrykk for en mer effektiv
forflytning. Bruken av peilepunkter var stabil fra første til siste gang RP-
gruppen gikk ruten.
Ved å lære nye ruter, og ved å gjøre nye ruter lettere å bruke, kan en også
oppnå andre fordeler. I tillegg til å komme seg tryggere og lettere fram, som
denne undersøkelsen viser, gir det også kognitivt overskudd, som gjør at en i
større grad enn ellers kan tillate seg å «la tankene vandre». En kan med
andre ord orientere seg på det en kan kalle «autopilot».
4.1.7. Bedre mestring, mindre anstrengt, raskere og mer upåfallende
Deltagerne både i AMD og RP-gruppen hadde få tydelige tegn på besvær, slik
som å snuble eller bli plaget av andre trafikanter. Resultatene indikerte likevel
mindre besvær siste gang sammenlignet med første gang ruten ble gått. Her
har det tydelig skjedd en læringseffekt, noe som indikerer bedre mestring
siste gang sammenlignet med første gang ruten ble gått, både for AMD så vel
som for RP-gruppen.