Page 43 - Mobilitet

Basic HTML Version

37
AMD-gruppen og RP-gruppen for Bruk av dynamisk peilepunkt, Ledelinjer
som ligger til venstre, Ledelinjer som ligger til høyre, Fleksibel bruk av
ledelinje og Samlet bruk av ledelinje.
Den mest påfallende gruppeforskjellen var den relativt lave bruken av
ledelinjer hos AMD-gruppen. På en måte er dette forståelig, siden mennesker
med AMD kan oppfatte ledelinjer på begge sider ved å holde blikket fast rettet
framover. Dette forklarer forskjellen mellom AMD-gruppen og RP-gruppen.
Forskjellen fra kontrollgruppen krever imidlertid en ytterligere forklaring, siden
normaltseende mennesker selvsagt har et like godt sidesyn som mennesker
med AMD. Antakelig skyldes forskjellen at normaltseende i større grad bruker
synet til å orientere seg i feltet og se på ting som fanger interessen deres, slik
at de også får en høyere skåre på det å se på ledelinjene – før synet deres
igjen settes i «hvilestilling» med blikket rettet rolig framover. Dette forholdet er
også omtalt under punkt 3.2.1 der vi antar at deltakerne med AMD må bruke
mer energi på selve orienteringen, noe som går ut over deres evne til å
undersøke omgivelsene. En annen hypotese kan være at de uansett ville hatt
problemer med objekt-gjenkjenning hvis de hadde dreid mer med blikket.
Bruken av kjennemerkene var omtrent like høy hos alle gruppene, dog noe
høyere hos de med AMD enn hos de normaltseende. Det er interessant, men
rimelig, at forekomsten av bruk av ledelinjer er flere ganger så høy som
forekomsten av bruk av kjennemerker. Det er jo ledelinjene man må holde
kontakten med for å finne fram til kjennemerkene. Forekomstene av bruk av
peilepunkter er noe overraskende. Alle gruppene brukte både statiske og
dynamiske peilepunkter. Dette skjedde relativt sjelden, gjennomsnittlig fra 1-2
ganger per rute for statiske peilepunkter og fra 0-1 gang for dynamiske
peilepunkter. Men forekomsten var ikke høyere i RP-gruppen enn i de to
andre gruppene.
Det å se mellom ulike ledelinjer, fra kjennemerket til ledelinjen eller fra
kommende til neste kjennemerke i ruten, ble ikke brukt som en taktikk for å
holde kursen hos noen av gruppene.
Bruk av ruteverktøyene for å holde rett kurs
Gjennomsnittlig bruk hos AMD- og RP-gruppen av kjennemerker, peilepunkter
og ledelinjer der det er registrert observasjoner både første og siste gang
ruten ble gått er vist i Tabell 20.