Page 27 - Mobilitet

Basic HTML Version

21
Når det gjelder bruk av peilepunkter ved forflytning i etappene, er det klart en
forskjell mellom gruppene. Deltagere med RP bruker peilepunkt i
forflytningene i langt større omfang enn deltagere med AMD. En oversikt over
bruk av peilepunkt i forflytning i etappene for de to gruppene er vist i Tabell 6.
Tabell 6. Bruk av peilepunkt i etappene for RP og AMD deltagerne
Peilepunkt
RP
AMD
N
Prosent
N
Prosent
Ja
39
86.7
11
44.0
Nei
6
13.3
14
56.0
Total
45
100.0
25
100.0
En toveis analyse av kategoridata ble foretatt for å evaluere om det å bruke
peilepunkt var knyttet til synsdiagnose. Analysen viste at så var tilfelle.
Peilepunkt og diagnose var signifikant relatert (
χ
2 (1, N= 70) = 14.33, p< .001,
Cramér’s V = .45).
Når en ser bruk av ledelinje og peilepunkt samlet, er det viktigste funnet at
begge gruppene i stor grad benytter seg av ledelinjer ved forflytning i
etappene. Det at RP-gruppen signifikant oftere benytter peilepunkt i
forflytningene, kan rimeligvis forklares med de muligheter og begrensninger
som RP som diagnose gir for informasjon om feltet.
Det forhold at deltakerne har et bevisst forhold til bruk av ledelinjer og
peilepunkt, kan brukes metodisk når nye orienteringsruter senere skal
etableres. Dette kommer vi tilbake til senere under konklusjons- og tiltaksdel.
3.1.2. Problemer og reaksjoner knyttet til synsvansken
Praktiske problemer
De praktiske problemene kunne ha mange forskjellige former. Det var derfor
viktig å få vurderinger av hvorfor etappene ble vurdert som lette og vanskelige
og hva deltagerne valgte å gjøre under forflytningen i etappene. For de
etappene som ble vurdert som lette eller vanskelige, ble deltagerne derfor
bedt om å begrunne hvorfor og hva de eventuelt gjorde under forflytningen i
de rutene de valgte å beskrive. For AMD-gruppen omfattet det 17 av totalt 26
etapper. For RP omfattet det 43 av totalt 51 etapper.
Tabell 7 viser hvordan AMD-gruppen rangerer lette og vanskelige etapper og
hva de gjorde når de forflyttet seg i etappene. Tallene i parentes indikerer
antall ruter med samme vurdering.