Page 26 - Mobilitet

Basic HTML Version

20
dag. Denne deltakeren er opptatt med fjøsarbeid på to gårder med mye
tidkrevende arbeid. Det medførte at han er mye alene, og at det ble for lite tid
til sosialt samvær.
De viktigste forflytningene
De rutene som deltagerne valgte å beskrive på hjemmeplan, varierer i antall
fra 3 til 19 etapper. Fire av rutene var mellom 3 og 5 etapper, 6 var mellom 6
og 9 etapper og en var på hele 19 etapper. Lysforholdene ble beskrevet som
gode i 48.4 % av etappene, middels gode i 22.1 %, og dårlige i 28.6 % av
etappene. Den mest vanlige forflytningstypen ble beskrevet som fri forflytning
mot kjennemerke (55.8 %), fulgt av kryssing (31.2 %), visuell sporing mot
kjennemerke (5.2 %), fri forflytning mot peilepunkt (1.3 %), og å gå ned trapp
(1.3 %).
Noen av disse etappene ble vurdert som vanskelige, andre som lette. En
oversikt over hvor mange etapper som ble vurdert som lett, middels og
vanskelig er vist i Tabell 5.
Tabell 5. Lette og vanskelige etapper
AMD
RP
Lett-Vanskelig
Etapper (N)
Etapper (N)
Lett
15
36
Middels
9
8
Vanskelig
2
7
Total
26
51
Tabellen ovenfor gir et bilde av hvilke utfordringer de to gruppene står overfor
ved ferdsel hjemme. Samtidig er det underforstått at de har valgt seg en tid på
døgnet der lysforholdene tillater god orientering. For RP-gruppen er dette
spesielt viktig da de ved lave lysnivå kan fungere som tilnærmet funksjonelt
blinde.
Ledelinjer ble rapportert brukt i alle etappene av deltagerne i AMD-gruppen,
for RP-gruppen i 87 % av etappene. Etappene (13 %) hvor det ikke ble
rapportert om ledelinjer (RP-gruppen), var assosiert med kryssing i gangfelt
eller transport med bil. Der det ikke ble rapportert om ledelinjer, ble etappene
vurdert som svært lette av deltagerne.
Ledelinjene som ble beskrevet, var lav kant (59.7 %), høy kant (14.3 %) og
hus/ vegg/gjerde/gelender (14 %). Underlaget ble beskrevet for 92.2 % av
etappene. Mest vanlig var asfalt (46.8 %), grus (28.6 %), ujevnt underlag (3.9
%), gress, brostein, sementstein og annet (10.9 %).