Page 28 - Mobilitet

Basic HTML Version

22
Tabell 7. Vurderinger av lette og vanskelige etapper for AMD-gruppen
Lett
Vanskelig
Lett
hvorfor?
Lett
hva?
Vanskelig
hvorfor?
Vanskelig
hva?
Svært lett (4)
Slett underlag
Krysser
Svært lett (3)
Gått 1000 ganger
Går i kanten av veien
Svært lett (2)
Godt kjent / ingen hindringer Kjører på
Svært lett
Godt kjent / godt lys
Går på
Svært lett
God ledelinje
Svært lett
God ledelinje
Går langs veggen
Lett
Lite å passe seg for
Går langs kanten
Lett
Lite trafikk
Bruker kant
Lett
Oversiktlig
Kjører på
Vanskelig
Biltrafikk
Lytter/ ser
etter biler
Vanskelig
Anleggstrafikk Kjører rundt
Det er interessant å notere seg at AMD-gruppen ikke peker på dårlige
lysforholds innvirkning på orientering i vanskelige etapper. Riktignok sier en
av deltakerne at det er bedre å orientere seg under godt lys, men det sies
intet om dette blir umulig under dårlige lysforhold. Dette kan skyldes at
stavsynet fungerer rimelig bra for de fleste deltakerne med AMD, og at de
gjennom feltorientering (bruk av sidesynet) kan ta seg fram også under
mesopiske, kanskje endog skotopiske lysnivå. Vi vet ikke nok om dette og
burde ha kontrollert dette bedre gjennom konkrete spørsmål.
Vi ser ellers at det som oppleves vanskelig, er biltrafikk og anleggstrafikk.
Dette er naturlig da biler i høy fart ikke lett kan registreres, og de blir
avhengige av aktiv bruk av hørselssansen, eksempelvis ved kryssing av
gater.
I Tabell 8 er det vist vurderinger av de etappene som enten ble vurdert som
lette eller vanskelige (43 av 51) for RP-gruppen. Tallene i parentes indikerer
antall ruter med samme vurdering. Vansker under forflytning ble rapportert i
nesten halvparten (45.5 %) av etappene. To tredjedeler av disse ble vurdert
som varierende, en tredjedel som konstante. Vansker var nært knyttet til
hindringer under forflytning. To tredjeparter av hindringene som ble
rapporterte, var folk og trafikk, mens en tredjedel var knyttet til ting og
hendelser (for eksempel skilt/anleggstrafikk) som kunne variere fra gang til
gang.
De etappene som ble opplevd som vanskelige, var som regel assosiert med
at etappene ga få holdepunkter til hjelp i forflytningen slik som åpne områder,
forhold som kunne være upredikerbare, eller som kunne forstyrre forflytningen
på ulike måter. Det mest vanlige som forstyrrer forflytningen, er folk og trafikk
som gjør at deltagerne må forholde seg bevisst til dette enten gjennom
forandringer i tempo, taktikker eller ved bruk av ulike former for beskyttelse.
De lette etappene derimot er beskrevet som oversiktlige, har gode ledelinjer