Page 13 - Mobilitet

Basic HTML Version

7
Denne definisjonen av mobilitetsopplæring tar utgangspunktet i at
menneskelig aktivitet som regel har en hensikt og ofte er assosiert med det å
løse et problem. Dette perspektivet med vekt på intensjonalitet er viktig, fordi
det synliggjør at mobilitet innebærer aktiv orientering og
oppmerksomhetsretting mot mål og delmål. I situasjoner hvor det foregår
mobilitetsopplæring, er elevens oppmerksomhetsretting og søkerutiner å
betrakte som tilbakemeldinger til den som står for opplæringen. Elevens
oppmerksomhetsretting og søkerutiner gir holdepunkter på hvordan en kan gi
hjelp på en hensiktsmessig måte i forhold til målene (Elmerskog et al., 1993).
For å spissformulere de nye kravene til fagfeltet ble betegnelsen funksjonell
mobilitetsopplæring tatt i bruk. Funksjonell mobilitetsopplæring markerer at
mobilitetsopplæringen skal ha funksjonelle mål. I dette ligger at opplæringen
skal være tilpasset den enkeltes individuelle behov, i tråd med de overordnete
og helhetlige målsettingene for personens totaltilbud.
Vi ønsker nå i denne undersøkelsen å se mobilitetsfaget i relasjon til voksne
og eldre personer med moderat eller alvorlig synssvekkelse, og der
forsøkspersonene
er i stand til å utnytte sin synsfunksjon under orientering
.
1.2. Mål med prosjektet
Noen synshemmede lever i en blind og seende verden. Dette gjelder særlig
personer med retinitis pigmentosa, som forårsaker innskrenket synsfelt og
dårlig mørkesyn. Under gode fotopiske
1
betingelser ser mange bra med sitt
gjenværende synsfelt, mens de kan være funksjonelt blinde under
mesopiske
2
eller skotopiske
3
forhold. Disse personene må dermed lære seg
kompenserende strategier fra en blind og seende hverdag, noe som er
utfordrende for de det angår, og for nettverket og samfunnet rundt den
enkelte. Andre grupper av synshemmede, eksempelvis personer med
makuladegenerasjon, står med begge beina solid plassert i en seende
verden, men da deres evne til deteksjon av detaljer og kontrastforskjeller er
nedsatt, vil de strategier som nyttes for orientering ha en annen kvalitet enn
for normaltseende. Å identifisere disse kvalitative forskjellene mellom
normaltseende og grupper av svaksynte, for å fremme tiltak knyttet til
orientering, står sentralt i dette prosjektet.
I Norge har en som nevnt ovenfor vært med på å utvide forståelsesrammen
rundt mobilitet for alle individer, uavhengig av funksjonsnivå. I dette arbeidet
1
Fotopisk belysningsnivå tilsvarer luminanser over 3 cd/m
2
(=12 lux), et område hvor primært
tappene fungerer.
2
Mesopisk nivå: Luminansområdet 0.01- 3 cd/m² (=0.04 – 12 lux) som da er en blanding av
stav- og tappe-syn).
3
Skotopisk lysnivå: Luminans = 0,01 cd/m² eller lavere, tilsvarende 0.04 lux (Bjørseth, 1992,
s. 38).