DET TVERRFAGLIGE
For å løse samfunnsutfordringene framover trenger vi å
jobbe på tvers av tradisjonelle faggrenser for å finne nye
løsninger. Dette skyldes samtidens komplekse, faggren-
seoverskridende utfordringer. En forståelse av gjensidig
avhengighet presser seg frem fra den «spisse enden»
av ulike disipliner, fra bio- og nanoteknologi, til me-
disin, kjemi, biologi, informatikk, kommunikasjonsfag
havbruk, ledelse, robotikk, økologi, filosofi, planlegging,
arkitektur, statsvitenskap, språk, psykologi og mange
flere.
Samarbe
problems
Selv om d
som om t
kunnskap
fremdele
utviklinge
utvikling
som vikti
Humanio
netegnes
og forskn
spenner
leringer,
arbeider.
over et vi
pelige ar
artikler, r
ner, utsti
mediebas
Dagens ø
kning gjø
problems
sammens
team, som
forskning
Når det g
arbeidsfo
gere skol
samarbe
med univ
på tvers a
arbeid m
bare ser
setter de
skapes i s
vitenskap
områder
men også
Oksygenmåling på tredemølle ved NTNU.
og muligheter for å utvikle skapende virksomhet på
tvers mellom fagene. Dette er vist nærmere gjennom
mulighetsstudien for KAM prosjektet, der sambruk av
lokaler og rom tilrettelagt for utstillinger, konserter og
andre utadrettede aktiviteter er sentralt i prosjektet.
KAM prosjektet har høy prioritet i NTNUs gjeldende
campusplan, og bygger på en tanke om aktivt samarbeid
med Studentersamfundet, som lenge har arbeidet med
planer for et nybygg i tilknytning til det gamle huset.
NTNUs behov for arealer til eksperimentell aktivitet og
laboratorier omtales utførlig i Kapittel 6.