Page 49 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
og student er i stor grad stedbundet til praksisplassen.
Den teknologiske utviklingen og digitalisering åpner for
fjernbehandling (slik som nettbaserte diagnoser og ope-
rasjonssamarbeid) – og for simuleringer i forbindelse
med opplæring. Som en konsekvens er det sannsynlig
at det vil etableres stadig flere ferdighetslaboratorier og
simulatorsentre.
Innen humaniora og samfunnsvitenskap er sterke
fagmiljøer og mulighet for en dynamisk tilnærming
til samfunnsutfordringene sentrale komponenter for
eksperimentell virksomhet. Samfunnskontakten er
ofte viktig. Studentene møter ulike læringsformer med
fokus på en kritisk tilnærming for å finne nye løsninger.
Forskningsresultatene utvikles i skjæringspunktet mel-
lom etablerte kvalitative og kvantitative tradisjoner og
rom for å
og stude
vanligvis
Innen ku
praktisk
for stude
følges op
utdannin
torier, øv
individue
for bygg
og andre
Kunst, ar
en samlo
NTNU NanoLab er en tverrfakultær, strategisk satsning med formål å koordinere og f
Denne satsningen foregår i nært samarbeid med SINTEF. Her fra renromsfasilitetene
Et virtuelt sykehus i verdensklasse som speiler det
virkelige St. Olav Hospital
I Trondheim er det bygd et av de mest moderne univer-
sitetssykehusene i verden. Det har en topp moderne
teknologisk plattform, det skjer integrert undervisning
og forskning i de kliniske byggene og sykehuset er
internasjonalt anerkjent for å være et unikt prosjekt på
verdensbasis.
Det nye universitetssykehuset har potensial til også
å utgjøre en internasjonal arena for læring, forskning
og utvikling, i form av et virtuelt sykehus. NTNU har
sannsynligvis all kompetansen som trengs for å lykkes
med en slik utvikling, slik som kompetanse innen spil-
lutvikling, teknologi og andre nødvendige miljøer som
må bidra for å utvikle et slikt virtuelt sykehusunivers.
Utfordringen er å skape et innhold som gjør at pasien-
ter, studenter, ansatte, forskere og besøkende opplever
den virtuelle verden som «virkelig» nok til at man får
opplevelser og erfaringer som gir læring.
Det virtuelle sykehuset kan speile det virkelige sykehu-
set slik at det også blir et utstillingsvindu for teknologi
og løsninger, inklusiv vitenskapelige kjernefasiliteter,
som finnes på St. Olavs Hospital. Pasienter kan donere
sykehistoriene sine til det virtuelle sykehuset slik at
studenter kan følge pasientforløpet med undersøkelser
og vurderinger for læring. Besøkende fra hele verden
kan være til stede på forelesninger og ulike utdan-
ningsarenaer – gjerne virtuelle gjesteforelesninger fra
internasjonalt ledende universitet.
Slik kan det skapes en virtuell arena for praksisnær
læring der St. Olavs Hospital og NTNU samtidig kan bli
en internasjonal merkevare. Det virtuelle sykehuset kan
også bli en arena for å utvikle nye undervisningsfor-
mer, og gi studentene tilgang ny kunnskap innen ulike
områder. Det kan også brukes som en interprofesjonell
læringsarena for studenter fra ulike profesjonsutdan-
ninger, og koble studentene til spennende læring som
foregår innen andre områder.