til rette for tverrfaglige møter, både planlagte (siden
man deler funksjoner) og uplanlagte (tilfeldige møter i
felles infrastruktur og møteplasser). Møtestedene blir
ofte også viktige for universitetets identitet, i og med at
de får en sosial betydning for ansatte og studenter.
Naturlige møtesteder på campus er i stor grad «mel-
lom» de ulike funksjonene. Det britiske arkitektkontoret
DEGW har lansert «the space between», mellomrom-
met, som en viktig kvalitet ved campus. Dette betyr at
det er når folk beveger seg fra en funksjon til en annen
at potensialet for møtesteder oppstår. Ved hjelp av en
bevisst planlegging av «mellomrommet», trafikkmøn-
ster og møtesteder for planlagte og uplanlagte møter
(privat, privilegert og offentlige rom) kan det bygges en
sosial åre, eller «levende infrastruktur», som knyt-
ter sammen møteplasser på campus. Denne består av
kommunikasjonsårer, «mellomrom», fellesfunksjoner,
møtesteder som en «sosial vev» gjennom campus.
Dette nettverket kan også godt knytte sammen campus
med byen rundt – ved at møteplasser og kommuni-
kasjonsårer er tilgjengelige for studenter, ansatte og
byens borgere.
I planlegging av er det viktig å forsøke å skape et
hierarki av møtesteder
• på arbeidsplassen
• på campus
• mellom byen og campus
Dette nettverket av steder blir viktigere når arbeidssti-
len blir mer mobil, og studenter og ansatte kan velge å
jobbe på «sosiale steder» i stedet for på sine individuel-
le arbeidsplasser. Men først og fremst kan det være en
levende infrastruktur som binder sammen møtesteder
og undervisningsfunksjoner til en sammenhengende og
helhetlig campus.
Møtested
fungere s
verden, v
for å ta d
universit
en mode
funksjon
offentlige
eller gå i
og privat
er slik m
fungerer
privilege
fortauska
gler «ove
helt offen
tomme g
Prinsippe
bare på c
realene.
er viktige
NYE ARB
De «nye
som følg
og inform
typologie
1999, Be
2009, Du
men felle
kontoret
skal ha c
rekke uli
Vi har se
cellekont
støttefun
eksempe
baserte k
for øye a
oppgaver
AUDITORIUM
LAB
SEMINAR
ARBEIDSPLASS
ARBEIDSPLASS
MØTE-
ROM
KLASSEROM
DESIGN
INDIVIDUELT
ARBEID
BREAKOUT
BYGGING
SOSIALISERE
GRUPPE-
ARBEID
NETWORKING
SPISE
NYSKAPING
SAMARBEID
MELLOMROMMET
3
2
1
15 minutt
10 minutt
5 minutt
10-15 minutt
etablere lærings-
reiser mellom baser
pendleavstand i
løpet av skoledag
mulig gruppering
for skalaøkonomi
mulig plassering for re-
generering av lokalsamfunn
1. Fellesskapssentrum
2. Skolesentrum
plassert innenfor område av studenter
plassert innenfor byens periferi, i gå-
avstand fra fellesskapssentrum
plassert innenfor urbant læringsområde,
både spesialistisk og generalistisk
3. Urbant sentrum
Figur 4 og 5. «The space between», som ikke har en definert funksjon, har store potensialer som sted for møter. «Dumfries Learning Town»,
universitetet som noder i et lærende nettverk i samspill med byen (begge figurer Harrison og Hutton 2014).