NTNU - RAPPORT VISJON 2060
I 1854 ble det utgitt en bok med tittel «The Rise
and Progress of Universities». Her slår forfatteren,
kardinal John Henry Newman, fast at
«an academical
system without the personal influence of teachers upon
students, is an arctic winter, it will create an icebound,
petrified, cast-iron university».
Konkurranse om studenter og forskere fører til mange
nye strategiske grep i universitetene (Ernst & Young
2012). Tendensen er at begge målgrupper blir mer kre-
vende, noe som igjen stiller større krav til rekrutterings-
og formidlingsoppgavene. Samtidig skjer det er skifte i
fokus, fra kvalitet på formidling til kvalitet av læring eller
læringsutbytte
27
. Kravet til relevans og anvendelighet
innen utdanning og forskning er økende.
Det ser ut som det totale antall potensielle studenter vil
stabilisere seg framover, samtidig som tyngdepunktet av
studentmassen flyttes østover og sørover. Dersom man
ønsker en vekst i antall studenter i Norge, vil dette med
andre ord innebære et behov både for å tiltrekke seg
flere internasjonale studenter, og samtidig beholde de
norske. I tråd med tenkningen om livslang læring, kan
vekst også skje ved økt etterspørsel etter etter- og vide-
reutdanningstilbud (EVU). Ifølge Cobb (2013) har livslang
læring vokst til en omfattende virksomhet, der mer enn
60 millioner voksne nå deltar i kurs, praktiske opplæ-
ringsopplegg, webinarer mm. Cobb viser til at også EVU
er i ferd med å bli en egen industri, der nye utdannings-
aktører konkurrerer med etablerte institusjoner. Viktige
årsaker er behovet for fleksibilitet i måten kunnskap
formidles på, hvordan studentene får tilgang til informa-
sjon, og hvordan de jobber sammen og holder kontakt.
Her ser det videre ut til å være en utvikling i retning av at
offentlig og privat arbeidsliv engasjerer seg i utforming
og finansiering av skreddersydde etter- og videreutdan-
ningsopplegg.
Endring i finansieringsmodeller og rekrutteringsstrategi
Studentenes økonomiske situasjon er et aktuelt tema,
både i Norge og i mange andre land. Internasjonalt er
tendensen at offentlig finansiering av utdanning redu-
seres. Eksempelvis advarte Englands
Higher Education
Funding Council
(HEFCE 2012) for et års tid siden om
sviktende studentrekruttering som følge av en statlig
politikk for økt studentbetaling. Dette oppfattes som en
av de største utfordringene for universitetenes finansi-
elle situasjon framover.
Spørsmå
tene har
modeller
studentb
internasj
Sverige h
ske stude
EØS-omr
foreløpig
kan bidra
internasj
Ifølge for
(2006) bø
i private f
lig mand
tema ogs
til rekrut
etterspør
2012). Og
studentre
omdisku
trekrutte
en viktig
ifølge Ba
globalt. S
og Ameri
også i Sø
bruken a
kan påvir
Erfaring
Studentr
med nye
praktikal
slik som
Samarbe
Samarbe
utdannin
mer profi
brandsen
typer sam
inkludert
arbeid om