campusene er lokalisert utenfor eget territorium (British
Council 2012).
Den
Globale alliansen for transnasjonal utdanning
define-
rer TNE som et eksportprodukt, der universitetene er
nøkkeldrivere i utviklingen av ferdigheter og ny teknologi
som kan danne grunnlag for verdiskaping og velferd.
For universiteter som vil satse innen TNE, synes det å
være særlig viktig å vurdere det totale antall aktuelle
studenter, studietilbøyelighet, studentmobilitet, prak-
tiske barrierer (som språk og ulike juridiske og sosiale
Blant de
Senter f
relativt l
ningsfor
Institutt
NTNUs
På ulike
varierte
relevans
søknade
og følge
bærekra
ligheten
marbeid
og offen
utforske
lag for å
formål m
studier,
studiet,
endring
tuell kom
orsk, me
erfaring
til sentr
andre un
læring.
naene s
Bygging av bibliotek for Streetlight i Tacloban på Fillipinene. Arkitektstudenter fra NTNU bygget sammen med lokalbefolkningen.
Biblioteket ble rasert under orkanen i 2013, men skal bygges opp igjen med hjelp av og deltakelse fra NTNU.
rammebetingelser i aktuelle vertsland), individuell og
organisatorisk vilje til å investere og/eller forplikte seg
til samarbeid med andre lands utdanningsinstitusjo-
ner, samt politiske rammebetingelser (British Council
2012). For øyeblikket pekes Asia og Midtøsten på som de
områdene som vil tilby de største vekstmulighetene for
transnasjonal utdanning fram mot 2020 (British Council
2012). Begrunnelsen er at det er gode rammebetingel-
ser og betydelig investering i utdanning i mange av disse
landene.