NTNU - RAPPORT VISJON 2060
for nettbasert utdanning. Hovedverdien ved denne typen
utdanningstilbud synes først og fremst å ligge i mulig-
heten til å skalere (IPPR 2013). Det man også kan ane,
er en mulig framtid der den primære plattformen for
kunnskapsutvikling i høyere utdanning er en tredjeparts
web-løsning og ikke universitetet selv. Kanskje vil det
vokse fram en global markedsplass, der kurs fra mange
universitet er tilgjengelige via en og samme webportal?
Det vil i så fall være endringer ingen universiteter kan
overse, heller ikke i Norge.
Kunnskapsdepartementet har reagert relativt kvikt på
utviklingen. En egen gruppe utredet mulige konsekven-
ser av MOOC for norske universitet høsten 2013, under
ledelse av NTNUs prorektor for utdanning. Utvalgets del-
rapport «Tid for MOOC» ble offentliggjort 13. desember
2013. Som det første norske universitet lanserte NTNU
et MOOC-basert videreutdanningskurs høsten 2013.
Tilbudet er resultatet av entusiasme fra enkeltpersoner,
og er foreløpig ikke forankret i NTNUs strategi. Arbeidet
med slik strategiutvikling er imidlertid i startgropen.
Neste universitet på banen ser ut til å være Universitetet
i Oslo, som kommer med en MOOC-variant av Exphil
høsten 2014, kalt «Flexphil». BI er også på banen med
strategi for hvordan man skal møte denne nye trenden.
Samtidig
tilbud int
Et eksem
og Google
Khan Aca
universite
& Melind
gått sam
tiv, med s
En pågåe
mentet a
land for å
standpun
ne med s
lisering a
leveranse
utdannin
til «gloka
En motfo
undervisn
stor mob
tenes øvi
noen få år skal NTNU ta imot mange av disse elevene,
som allerede har lang trening i ulike måter å lære på.
Et søk med stikkordene «teaching excellence in uni-
versity» viser at det er etablert en rekke sentra og
ordninger for å fremme gode tilnærminger til utdanning
verden over. Eksempler på anerkjente sentra i Europa er
Higher Education Academy
i Storbritannia og
National Fo-
rum for the Enhancement of Teaching and Learning
i Irland
(EU 2013a). I Norge ble det første
Senter for fremragende
utdanning
(SFU) opprettet i 2010 som en nasjonal presti-
sjeordning for utdanningsvirksomhet i høyere utdanning
på bachelor- og mastergradsnivå. Tre nye sentra ble ut-
pekt i 2013. Kriteriet for å oppnå SFU-status er at miljøet
kan oppvise fremragende kvalitet og innovativ praksis i
utdanningen. NTNU har ingen slike sentra per nå, men
flere miljø har kommet langt, og to søknader var med i
finalen i årets tildeling.
Virtuelle læringsmiljø: MOOCs, SPOCs, SOOCs, SMOCs,
DOCCs
Den mest omtalte nyheten innen utdanning i 2012 var
MOOC, eller
Massive open online course
(Barber mfl
2013). MOOC innebærer at man gjør emner tilgjengelig
på nett, gratis eller svært rimelig
13
. Utviklingen star-
tet med to professorer ved Stanford, som la et emne i
kunstig intelligens åpent ut på nett. Selv om det bare var
50 studenter i forelesningssalen, var det 23,000 studen-
ter som fullførte kurset. Dette gjorde at professorene
startet opp
Udacity
, som tilbyr ikke-gradsgivende kurs
gratis på nett. Ikke lenge etter, i april 2012, ble
Coursera
etablert for å administrere nettbaserte kurs fra eliteu-
niversitet som Penn, Stanford, Princeton, UC Berkeley
og Universitetet i Michigan
14
, også disse gratis. Etter
mindre enn ett år hadde mer enn to millioner studenter
meldt seg på kurs hos Coursera
15
. I desember 2013 var
det registrert 376 MOOC-kurs bare i Europa, hvorav ett i
Norge.
For øyeblikket dukker det opp stadig nye alterna-
tive nettbaserte undervisningsformer, som SPOCs
16
,
SOOCs
17
, SMOCs
18
og DOCCs
19
, og det vil nok enda ta
noe tid før vi ser konturene av en dominerende design
MOOC i Europa og i resten av verden. Vekst fra mars til og med oktober 2013