mulighet
rundt uni
i så vel na
funnsrela
kunnskap
ter blir st
for nye pe
spesialise
I 2014 kom
of higher E
måter å le
snakkes o
i dag, er d
visningslo
Et begrep
studenter
læring i m
er «optim
ser på læ
undervisn
læringsst
mulig å ti
allerede b
videregåe
Et begrep
ped class
seg fakta
sen», og a
til å bli en
og diskut
seg om va
Denne tan
tene NTN
innovativ
med utvik
og videre
langt. Som
klasserom
videregåe
lærere pr
og møble
Charlottenlund videregående skole har tatt i bruk ny teknologi i
moderne klasserom.
er imidlertid i ferd med å transformere måten utdan-
ning formidles og hentes, og måten «verdi» skapes av
tilbydere innen høyere utdanning (Ernst & Young 2012).
For universitetene kan disse danne grunnlag for en
omveltning på nivå med det som skjedde for snart 600
år siden, da Gutenbergs prinsipp for trykking av bøker
ble tatt i bruk. En virtuell verden for studier og fors-
kning er under utvikling, sammen med en rask, massiv
økning i tilgjengelig «viten på nett». Dette åpner for en
global demokratisering av kunnskap, og et grenseløst
kunnskapsmarked der private aktører posisjonerer seg
sammen med verdensledende universitet.
I løpet av kort tid har oppmerksomheten på muligheten
for utdanning til alle via web-baserte undervisningstil-
bud eksplodert. Kunnskap mange studenter så langt
har kjøpt dyrt, er i ferd med å bli langt rimeligere, eller
gratis. På tvers av tidligere prinsipper er det eliteuniver-
sitet som MIT og Harvard som bidrar til å drive utviklin-
gen. De nye undervisningstilbudene peker i retning av
et akselererende behov for nye tanker også om «uni-
versitet». Samtidig diskuteres det hvorvidt et voksende
marked for nettbasert høyere utdanning kan forstås som
et supplement til dagens universitetstilbud, eller må be-
traktes som en disruptiv innovasjon som kan resultere i
fundamentale endringer av universitetene (Annand 2007,
Christensen mfl 2008, Christensen og Eyring 2011). Bud-
skapet i stadig flere amerikanske og europeiske artikler
og debatter er at det klassiske universitet er i ferd med
å bli utfordret, og må la seg utfordre av «det virtuelle
universitet» (Barber mfl 2013).
Nye læringsformer
Ved middelalderens universitet hadde man kun tilgang
til håndskrevne bøker, og få kunne lese. Derfor måtte en
person lese fore, dvs. lese høyt, for en forsamling som
satt rundt. Til tross for at bøker har blitt allemannseie
og lesekunsten utbredt, har forelesningen vist seg å
være en livskraftig formidlingsform. Rapporten
«Impro-
ving the quality of teaching and learning in Europe’s higher
education institutions»
(EU 2013b) peker på at høyere
utdanning fortsatt i hovedsak innebærer formidling av
viten via forelesninger til dem som ønsker – og blir gitt