Page 61 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

59
5 Gode praksiser og ønsker fra brukerne
Et viktig anliggende i denne studien var å fokusere på hva informantene opplevde som
positivt i møtet med barnevernet. Vi la derfor vekt på å få brukernes beskrivelser av
gode praksiser, eller hva de tenkte kunne fungere bedre enn i dag. Tilbakemeldingene
gav oss flere gode eksempler. Som vist i de foregående kapitlene var mange av brukerne
fornøyde med deler av den hjelpen de hadde fått. Bettina som hadde erfaringer fra flere
andre kommuner var svært fornøyd med den hjelpen hun hadde fått (jfr. kapittel 2) og
Hilmar fortalte at han i det store og det hele hadde fått god hjelp, ikke minst i forhold til
å få hjelp andre steder. De fleste av brukerne hadde både positive og negative erfaringer,
men de som hadde barn i fosterhjem var gjennomgående mer kritiske enn de som hadde
tiltak i hjemmet. Det var også typisk at flere av de som hadde tiltak fortalte at de i
utgangspunktet hadde vært skeptiske, men opplevde likevel at de fikk god hjelp. I
intervjuene ble flere tema tatt opp for å få tak på gode praksiser. Ett av temaene
brukerne ble spurt om hva som karakteriserer en god saksbehandler.
5.1 En god saksbehandler
Til tross for at det i materialet er mange historier om samarbeid og relasjoner som
oppleves utfordrende, er det flere av informantene som i løpet av sin kontakt med
barnevernet har opplevd å møte saksbehandlere som de har hatt en god relasjon til. Når
vi ber informantene beskrive hvordan de mener at en god saksbehandler bør være
nevnes ofte ord som tillit, akseptering, likeverd, respekt og støtte. Det kommer tydelig
frem at en god relasjon ofte henger sammen med graden av brukermedvirkning/det å
føle at man blir hørt på/lyttet til. Linda på 17 år er veldig fornøyd med sin
kontaktperson i barnevernet, og sa følgende når vi ba henne beskrive hva en god
saksbehandler er:
De skal vite hva yrket sitt er og hva det går ut på, de skal vise omsorg – på et
profesjonelt vis selvfølgelig – ikke at de skal bli liksom helt forelsket eller noe. Du må
vise at du bryr deg. Du skal være interessert, ta deg tid til å finne ut hvem den du
snakker med er. Du kan ikke være helt A4 hele tiden, du må ta deg tid til å høre og finne
ut hvordan personen er. Alle er jo forskjellige. Ofte så tar de seg ikke så god tid til å bli
kjent med deg, men det er veldig viktig. Også må de la deg være med å bestemme - bare
litt, være med å delta liksom. Skape tillit og trygghet, det har mye å si. (…) Han
[saksbehandler] har vist veldig mye respekt for meg, og det synes jeg er bra. Han har
tatt tak i ting med en gang
(Linda, 17 år).
Emil som er 15 år og Agnar og Eline som begge er foreldre til barn som bor i fosterhjem,
beskrev en god saksbehandler på følgende måte: