Page 58 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

56
De har vel egentlig ikke hørt på oss og hva vi har sagt. De har liksom bare hørt på
andre instanser. Vi bor sammen med [sønnen] 24 timer i døgnet, det er jo vi som
kjenner han best. (…) Det blir liksom litt - ja, vi hører hva dere sier, men gjør dette
her i stedet… Vi har gått med på det meste og sagt ja til det de har foreslått
(Eline).
En mor forteller fra et nettverksmøte med barnevernet:
Når vi tok kontakt med barnevernet da hadde de en fastsatt agenda! De forklarte
oss hva løsningen var uten at vi fikk komme med noen innspill
(Aina).
4.3.1
Saksbehandlernes «doble rolle»
Et av momentene som kommer frem i flere samtaler handler om saksbehandlerens
«doble rolle». Brukerne snakker her om barnevernansattes posisjon som både hjelpere
og «makthavere». Slettebø (2008) skriver om medvirkning i relasjoner kjennetegnet av
dominans, en dimensjon som kom tydelig til uttrykk i vårt materiale. Flere av brukerne
omtalte det vi har valgt å betegne som saksbehandlerens «doble rolle» og hvordan de
synes det er vanskelig når det de sier i en fortrolig samtale kan blir brukt mot dem
senere. Dette gjelder spesielt for de som har barn som er plassert i henhold til Lov om
barneverntjenester § 4-12, men det gjelder også mange av de som mottar hjelpetiltak fra
barnevernet. Minna og Vivian fortalte følgende:
Jeg er åpen og ærlig og snakker med dem. Jeg smiler og er hyggelig. Også bruker de
plutselig alt mot deg
(Minna).
De har den dømmende og oppbyggende sida i samme instans, det burde vært mer
adskilt. Jeg er livredd for å bli misforstått. Jeg tør ikke å åpne meg, føler at de er ute
etter å ta meg
(Vivian).
Brukerne snakker her om barnevernansattes posisjon som både hjelpere og
«makthavere». Sitatene under er illustrerende for det flere av brukerne uttrykte:
Jeg har snakket med henne flere ganger, men hun skriver det bare opp også gjør
hun ikke noe mer med det. Det er bare å gå dit og snakke og snakke, men jeg får
ikke hjelp fra dem. Det er vanskelig å bare snakke om problemene når man ikke får
hjelp etterpå
(…)
De er veldig sånn… vi ser at du trenger hjelp til det og det, men det
trenger ikke være det jeg synes jeg trenger hjelp til og da blir det feil, for jeg vet hva
jeg trenger hjelp til
(Erika).
Det må samtidig understrekes at blant de som var fornøyde med den kontakten de
hadde med barnevernet, var de fleste også fornøyde med graden av brukermedvirkning.