Page 33 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

31
Disse funnene er sammenfallende med annen forskning. Moldestad (2002) har
intervjuet foreldre med barn i fosterhjem, og fant at mange var misfornøyde med
gjennomtrekk av saksbehandlere. Foreldrene likte ikke å måtte bytte saksbehandlere,
både fordi den nye saksbehandleren ikke kjente familien og saken godt nok og fordi de
følte at de nye manglet kunnskaper som skulle til for å løse praktiske vanskeligheter.
I datamaterialet finner vi også eksempler på usikkerhet knyttet til hvem som er
familiens saksbehandler nå, i tillegg til at en del ikke vet forskjellen mellom de som
jobber i forvaltning og tiltak. Dette gjør at familiene ikke vet hvem de skal ta kontakt
med, og det skaper forvirring rundt hvem som skal kontaktes i forhold til hvilke
spørsmål. En annen utfordring ved hyppig skifte av saksbehandlere er ifølge flere at man
ikke rekker å opparbeide tillit og en god relasjon. Det å skape en god relasjon handler
ofte om å ha tid til å bli kjent. Linda (17 år) har hatt flere forskjellige saksbehandlere,
men har ifølge henne selv vært heldig og hatt en fast kontaktperson gjennom mange år
som hun har hatt en god relasjon til. Hun er veldig fornøyd med sin kontaktperson, men
er samtidig en av de som har opplevd usikkerhet og forvirring rundt hvem som har vært
hennes saksbehandler. Hun var også litt usikker på kontaktpersonens rolle, men hun vet
at han jobber i barnevernet. Hun sier:
Jeg tror jeg har hatt fem saksbehandlere. Jeg har egentlig ikke hatt så mye med dem
å gjøre, jeg har neste ikke sett dem (…) Jeg er egentlig litt usikker på hvem som er
saksbehandleren min nå, jeg har kanskje en saksbehandler i tillegg til han
[kontaktpersonen], men det vet jeg ikke helt. Jeg vet at jeg hadde det før. Han
[kontaktpersonen] jobber i barnevernet han også, men tidligere har det vært noen i
tillegg til han. Men han er egentlig den eneste jeg husker. Jeg har vært heldig å ha
han i mange år (…) og jeg har han nå også. Det har mye å si altså! Du har tid til å
knytte det båndet. Jeg blir jo glad når han kommer, han er så trivelig
(Linda, 17 år).
Et annet gjennomgående tema ved skifte av saksbehandler er dårlig informasjonsflyt
mellom saksbehandlerne. Flere av informantene som hadde opplevd hyppig skifte av
saksbehandlere fortalte at de syntes det var både slitsomt og unødvendig å måtte
repetere
alt
på nytt. Gøril som er mor til en tenåringsjente med tiltak og som også har
vært i beredskapshjem, uttrykker det slik:
De bytter saksbehandlere veldig ofte, mange ganger. Så når datteren min hadde
funnet en hun likte og som hun følte hun kunne snakke med så byttet de igjen. Ofte
uten forvarsel. Vi har i alle fall hatt fem stykker de siste årene. Det blir veldig
slitsomt å skulle fortelle alt på nytt og sette saksbehandler inn i saken… og særlig en
var veldig … de lovet noe og så gikk de tilbake på det. (…) To av de fire siste
saksbehandlerne er jeg veldig fornøyd med. De andre har prøvd å hjelpe, men de har
ikke hørt på oss og har ikke kunne tilby den hjelpen vi har trengt. (…) Men nå er jeg
kjempefornøyd. Nå har vi kommet frem til en ordning som er bra både for jenta og
for oss
(Gøril).