Page 31 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

29
De kunne tenkt litt mer på det positive, ikke så mye negativt. De får liksom alt til å
bli negativt
(Emil, 15 år).
Flere av brukerne opplever videre at når konklusjonen er «negativ» virker det som at
saksbehandler synes det blir problematisk å konfrontere brukerne direkte med dette.
Derfor blir det, ifølge våre informanter, mye «rundt grøten»-snakk.
2.2.2 Rundt grøten
Flere av informantene snakket om at barnevernet var for lite direkte når de undersøkte,
og at de snakket om «alt og ingenting». De opplevde at det var for lite konkrete spørsmål
om det de
faktisk
var «ute etter». Sitatet under fra Vivian, som hadde blitt meldt til
barnevernet på grunn av bekymringer tilknyttet alkoholbruk, er illustrerende i så måte:
Jeg har aldri i løpet av saken fått direkte spørsmål om jeg har drukket, men jeg vet
at de har spurt barna mine om det og at de har sagt nei
(Vivian).
Hun mente videre at det var viktig at barnevernet undersøker grundig og sa følgende:
Det er like greit at de undersøker skikkelig og grundig når de først gjør det i stedet
for at det skal bli flere mistanker. Når de gjør det skikkelig så er det liksom gjort, da
kan de være helt sikre
(Vivian).
Et gjentagende tema blant informantene er at barnevernet bør være flinkere til å spørre
foreldrene om deres syn og videre prøve å bli bedre kjent med familien som helhet. Eline
uttrykker det slik:
Den største utfordringen for barnevernet er at de har en bekymringsmelding, de har
et lovverk og de har en familie - men denne glemmer de ofte. De konsentrerer seg
bare om meldingen og lovverket. De må bruke mer tid på å bli kjent med mamma,
pappa og ungen. De må gå inn i problemet, ikke bare se på saken utenfra
(Eline).
2.3
Samarbeid og relasjon
I NOU 2000:12
Barnevernet i Norge
er samarbeid et nøkkelbegrep. I vårt datamateriale
finner vi eksempler på både godt og dårlig samarbeid mellom familiene og barnevernet.
Av de 25 informantene vi snakket med uttrykte seks at de stort sett var fornøyd med den
hjelpen de hadde fått, mens ti av informantene hovedsakelig hadde et negativt bilde. De
resterende fortalte at de var både misfornøyd og fornøyd fordi ulike prosesser har
fungert forskjellig. Vi skal ikke generalisere ut fra så få informanter, og det er viktig å
presisere at det er store variasjoner innenfor hver enkelt familie. De aller fleste refererer