Page 28 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

26
oppføre seg litt annerledes enn hva man opprinnelig hadde tenkt bare for å unngå
eller dempe konflikten
(Hilmar).
2.2 Undersøkelsessaken
Når barnevernet mottar en bekymringsmelding skal de snarest, og senest innen tre
måneder, undersøke om det er behov for tiltak i familien
10
. Vi har spurt informantene på
hvilken måte undersøkelsen ble gjennomført og hvordan de opplevde dette. Blant de
som har hatt kontakt med barnevernet over mange år er det flere som synes det er
vanskelig å si noe om denne perioden fordi de ikke husker det. Det er også flere som
synes det er vanskelig å si akkurat når undersøkelsesfasen gikk over til å bli tiltaksfase,
dette gjaldt både de som hadde hatt kontakt med barnevernet over lang og over kort tid.
Med tanke på at hjelpetiltak i hjemmet er frivillig og følgelig fordrer et informert
samtykke er dette et interessant funn, og noe vi vil komme tilbake til i diskusjonsdelen.
Det er store variasjoner i hvordan undersøkelsessaken har vært gjennomført. I
datamaterialet er det eksempler på saker som har blitt henlagt etter første møte og
senere gjenopptatt på grunn av ny bekymringsmelding, og saker hvor undersøkelsen har
gått over seks måneder. I noen saker har det i løpet av undersøkelsesfasen vært mange
møter mellom familien og barnevernet, og i noen tilfeller har det også vært gjennomført
møter med flere instanser. I andre tilfeller har det kun vært én samtale og ett
hjemmebesøk. Det som er felles for alle sakene er at det har vært innhentet informasjon
fra andre instanser, eksempelvis skole, barnehage, pedagogisk- psykologisk tjeneste
(PPT) og lege, noe brukerne opplever nytten av ulikt. Noen mener det er positivt fordi
det hjelper barnevernet å få et nyansert bilde av situasjonen: Ninni har gode erfaringer
med barnevernet og er fornøyd med hjelpen hun har fått. Hun føler hun har blitt hørt i
sin sak, men synes samtidig det er viktig at det blir innhentet informasjon fra andre
instanser:
Jeg føler at de har hørt på meg og mine problemer. Det som er bra er at de ikke bare
hører på min situasjon, de snakker med skolen også
(Ninni).
På den ene siden mener altså noen at det var bra med informasjon fra flere instanser da
dette gav barnevernet et mer nyansert bilde av saken. På den andre siden er det flere av
foreldrene som synes barnevernet hører
for
mye på informasjonen fra andre instanser.
Sitatet under er representativt for flere av foreldrene i vårt materiale:
Barnevernet baserer seg for mye på informasjon fra andre. De danner ikke sitt eget
bilde, det er barnevernets største problem
(Eline).
10
I henhold til Lov om barneverntjenester, § 6-9. I særlige tilfeller kan fristen være seks måneder.