Page 12 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

10
Det er et lovkrav at barneverntjenesten skal utarbeide en
plan for alle tiltak
som vedtas,
i form av tiltaksplaner og omsorgsplaner. I vårt datamateriale er det gjennomgående at
mange ikke kjenner til disse planene, men fordi vi har et lite utvalg vet vi ikke hvor
utbredt dette er for brukere generelt.
Blant informantene er det flere som snakker om at de har blitt tilbudt tiltak som de føler
ikke har truffet deres behov, særlig blant familier med omsorgstiltak. Det er flere
eksempler på at foreldrene og saksbehandlerne ikke har samme oppfatning av hva som
er utfordringene i familien. Flere av barna vi har snakket med har aldri blitt spurt om det
er noe de trenger hjelp til, mens de som har blitt spurt er svært fornøyd med dette.
Brukermedvirkning
Det er hevdet at økt brukermedvirkning er en forutsetning for likeverdige tjenester, og
innebærer at brukerne tilføres økt innflytelse og makt slik at de bedre settes i stand til å
være med på å finne løsninger. Et viktig anliggende i denne studien har vært å studere
brukernes erfaringer med og opplevelser av brukermedvirkning.
Mange av våre informanter, både voksne og barn, ytret at de synes barnevernet ga dem
for lite
informasjon
. Flere voksne hadde ikke informasjon om gangen i en barnevernssak
og hvilke rettigheter de har, for eksempel tilknyttet innsyn i dokumenter. Flere foreldre
vet heller ikke hvorfor barnevernet mener at det er behov for tiltak i familien, eller
hvorfor de mottar tiltak. De fleste familiene vet at hjelpetiltak er frivillig og at de kan
takke nei, men flere foreldre tør ikke å takke nei fordi de er redde for konsekvensene.
Involvering av barn og unge
Barna og ungdommene vi har snakket med, har ulike erfaringer knyttet til involvering,
men alle vi har intervjuet har vært i samtaler med barnevernet, enten alene eller
sammen med foresatte. Noen av ungdommene savner mer informasjon om saken sin og
om hvilke muligheter de har. Det er ikke alltid barn og unge vet hvilke muligheter som
finnes i systemet, eller hva man faktisk kan få hjelp til. Det å være informert om hvilke
muligheter man har er en viktig forutsetning for medvirkning. Videre peker
ungdommene på enkle grep som kan virke positivt, for eksempel ved å bli spurt om
avtaletidspunkt passer, ringe tilbake ved henvendelser og «bare høre hva jeg har å si». Et
annet viktig punkt er at flere av de unge understreker at det å bli hørt ikke nødvendigvis
betyr at de vil bestemme alt. Årsaken til dette er blant annet at de i ettertid ser at
«upopulære avgjørelser» faktisk var til deres beste.
Foreldre
har rett til å involveres i saksbehandlingen og det er et krav at tiltak skal
utformes i samråd med foreldrene. Fornøyde foreldre understreker en opplevelse av
reell brukermedvirkning. Flere av foreldrene opplever imidlertid at de ikke blir lyttet til
og forstått i møte med barnevernet. Det fremheves også at det å komme til orde ikke
nødvendigvis betyr at man «blir hørt på». Flere foreldre opplever å bli møtt med en «ja,