Page 10 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

8
nyansere det medieskapte bildet av at «barnevernet tar fra deg barna». Brukere som får
god informasjon stiller med en mer åpen og positiv holdning i sitt første møte.
Flere av brukerne (også de som selv har tatt kontakt) opplever
undersøkelsesfasen
som
negativt fokusert og ensidig (lite dialog). Noen føler seg også forhåndsdømt og lite
respektert. Dette gjelder særlig i situasjoner hvor brukerne blir observert i hjemmet. Det
er gjennomgående i denne gruppen at de føler at situasjonen blir «unaturlig» og «rar» og
slik ikke gir noe reelt bilde av hjemmesituasjonen og hverdagslivet. Foreldrene kjenner
seg ikke igjen i beskrivelsene i rapporten og mener barnevernet i sin rapportering kun
fokuserer på negative faktorer og slik gir et feilaktig bilde av den helhetlige situasjonen.
Videre tyder tilbakemeldingene fra foreldrene på at barnevernet kan være mer konkret i
dialogen under undersøkelsen. Flere foreldre påpeker at man må «slutte å gå rundt
grøten» og heller spørre foreldrene om konkrete situasjoner, hendelser og mistanker.
Et godt
samarbeid
mellom bruker og saksbehandler er avhengig av en god
mellommenneskelig relasjonen og hvorvidt brukerne opplever at de blir møtt med
anerkjennelse og respekt. Et gjentakende problem for mange brukere er hyppig skifte av
saksbehandlere, og det blir uttalt at «folk slutter fortere enn de begynner». Flere
brukere har negative erfaringer med hyppige skifter av saksbehandler og mener dette
fører til lite kontinuitet, tap av tillit samt store utfordringer i forhold til å bygge opp en
god relasjon. Også ungdommene er opptatt av dette og noen er usikre på hvem de
faktisk har som saksbehandler. Selv om noen brukere opplever at kontaktpersonen er
lett tilgjengelig er det en gjennomgående dimensjon at brukerne ønsker et mer
tilgjengelig barnevern. Mange forteller om store og gjentagende problemer med å få tak i
saksbehandlere eller andre kontakt personer, og føler seg frustrert og maktesløs på
grunn av dette. Majoriteten av informantene hadde blandede erfaringer med
barneverntjenesten. Da brukerne ikke var fornøyde handlet dette i stor grad om en
følelse av
mangel på respekt
, og videre at man følte seg både forhåndsdømt og
stigmatisert. De som hadde positive erfaringer la vekt på en god dialog, gjensidig respekt
og anerkjennelse.
Flere av brukerne forteller at de har fått hjelp indirekte gjennom barnevernet. De har for
eksempel fått hjelp til å ta kontakt med psykolog, familiekontor eller konfliktråd. Slik har
kontakten med barnevernet virket som en katalysator for videre hjelp og vært en positiv
bistand.
Brukernes erfaringer med ulike tiltak
Tiltakene er barnevernets verktøy for å møte de behov barn og familier har.
Barnevernets tiltaksportefølje omfatter blant annet økonomisk støtte, avlastning til
foreldre, ulike veilednings- og behandlingsformer samt plasseringstiltak.
Når det gjelder
råd og veiledning
er det generelle bildet at de brukerne som har hatt eller
har råd og veiledning eller er del av et opplæringsprogram, er svært fornøyde med dette.