Page 9 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

8
at de unge skal føle seg trygge vil ta tid og vil kreve gjentatte samtaler. I tillegg er det av
avgjørende betydning at de unge får informasjon om hvilken hjelp det er mulig å få. I
dette arbeidet har minoritetsrådgiveren hatt en svært sentral rolle.
Samtidig som skolen har en viktig rolle i å se og bistå utsatte unge er skolens
handlingsrom begrenset til skolearenaen og skolens åpningstider. Noen saker er også av
en slik karakter at de bør tas hånd om av politi eller barnevern. Det kan være vanskelig å
vite når man eventuelt skal melde en sak og videre i hvilke saker man bør kontakte
andre instanser. I hvilken grad skolen samarbeider med slike instanser og kvaliteten på
samarbeidet er også viktig.
Suksessfaktorene i forhold til samarbeid ser ut til å handle om flere aspekter; både
organisatoriske og personlige. I tilfeller hvor samarbeidet ikke oppleves bra handler det
til dels om manglende møtepunkter som fører til lite kommunikasjon mellom etatene, og
om manglende informasjonsflyt mellom etater
på tross
av møtepunkter. Formalisert og
godt tverrfaglig samarbeid og tydelig ansvarsfordeling er viktig. I tillegg er dette en type
saker som ofte krever raske avgjørelser for å sikre den unge, noe som også vil avhenge
av gode prosesser og fleksibilitet til å ta sakene raskt når de kommer.
Rapporten påker på både gode løsninger og utfordringer knyttet til arbeidet med
æresrelatert ekstrem kontroll. Arbeidet vil kreve at man bruker tid, at man er sensitiv og
lydhør i forhold til de unge og at man har kunnskap nok til å vite både hva man skal se
etter og hvordan man skal handle i hver enkelt sak.