Page 78 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

77
“Men likevel er det godt å være i Norge. I hjemlandet kunne jeg blitt drept hvis de
fant ut at jeg ikke var jomfru. De (overgriperen)blir ikke straffet for sånt i
hjemlandet, men her i Norge har man heldigvis et annet straffesystem”.
Samtidig understrekes det hvor vanskelig dette er fordi det vanligvis bryter med deres
verdigrunnlag. En av de skoleansatte sier det slik:
“For dem er det viktig å gjøre det foreldrene vil ...å følge den kollektivistiske tanken.
Jeg tror det er vanskelig å bryte opp i det verdisystemet. Samtidig er det viktig å si
til dem at nå lever du her og det er greit at det krasjer. Jeg tror det er viktig med
ulike opplegg som temadager hvor man må bevisstgjøre både elever og foreldre.
Fortelle dem at slik gjør vi det i Norge.”
Hun understreker også viktigheten av foreldresamarbeid etter at barna er fylt 18 år på
grunn av at flere av foreldrene har uttrykt at i deres kultur så er de ikke voksne før de er
gift. Videre understreker flere av de unge at selv om foreldrene kjenner til norsk lovverk
tar de ikke nødvendigvis hensyn til det. Sitatet under, om en far som blir konfrontert av
sin datter om at man i Norge er myndig ved 18 år, er typisk i så måte:
“Jeg sa til pappa at, men nå er jeg 18 og da kan jeg bestemme selv, det står i loven.
Og da sa pappa: vet du hva, jeg driter i norske lover!!! Du er dattera mi og det er jeg
som bestemmer!”
Sitatet illustrer noen av utfordringene en møter i arbeidet med å fremme barn og unges
rettigheter og omsette dette til praktisk familieliv.
6.2 Viktigheten av å bestemme selv
Artikkel 13 i barnekonvensjonen heter
‘Barnet har rett til å lære å gi uttrykk for det det
mener
’. Betydningen av å lære barn og unge at man har rett til å gi uttrykk for sin
mening var et gjennomgående tema i intervjuene både med de skoleansatte og
representanter for ulike nettverk, som vist i sitatet under fra en representant i et
nettverk:
“Disse jentene trenger hjelp til å velge, de trenger sparringpartnere. Mange har
aldri tatt et selvstendig valg i hele sitt liv, de trenger hjelp... hjelp til å tenke
alternativer… hjelp til å tenke selvstendig”.
En viktig faktor i forhold til å bestemme selv er at dette er en rettighet som er dypt
forankret i norsk kultur. Fordi majoriteten av etniske nordmenn er oppdratt i tråd med
en individualistisk familiekultur er dette en rettighet som tas for gitt. Slik er det ikke for
informantene i dette prosjektet, som illustrert i følgende sitat: