Page 66 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

65
Tabell 5.5 Hvordan vil du karakterisere kvaliteten i samarbeidet med barnevern. Fordelt på etat
(prosent).
Hvordan vil du karakterisere kvaliteten i ditt samarbeid
med følgende aktører i arbeidet med æresrelatert
ekstrem kontroll - Barnevern
Ikke
aktuelt
Svært dårlig/
Dårlig kvalitet
Både
og
Svært god/
god kvalitet
(n)
Politi
(14)
-
(43)
(43)
(7)
Barnevern
29
-
29
41
(34)
Skole
54
4
21
22
(86)
Total
45
2
25
28
(127)
Tabellen viser at kvaliteten i samarbeidet med barnevernet oppleves varierende. I
overkant av 28 prosent opplever at kvaliteten er god eller svært god, mens 25 prosent
oppgir at den er både og. Også i det kvalitative materialet finner vi eksempler på både
negative og positive omtaler av barnevernet. Flere av de ansatte har positive opplevelser
med anonyme drøftinger med barnevernet, og understreker betydningen av
barnevernet som en viktig rådgivende instans. De forteller at de ringer og kan diskutere
det de betegner som en “mulig bekymring”, og at dette oppleves positivt. En av de
skoleansatte sa:
“Jeg synes det er nyttig å kunne ringe og drøfte mine bekymringer. Men det er viktig
at barnevernet ikke blir invaderende. Det er viktig at man kan bruke dem som
rådgivende instans og ringe og drøfte saker med dem.”
Samtidig er det gjennomgående i det kvalitative materialet at barnevernet får en del
kritikk i forhold til deler av sitt arbeid. Kritikken som rettes mot barnevernets arbeid
handler om både at saker ikke følges opp, om deres samarbeid med andre instanser og
om det direkte arbeidet med de unge som blir utsatt for ekstrem kontroll. Det
fremkommer at informasjonsflyt oppleves som en utfordring for mange i samarbeidet
med barnevernet. Det ytres ønske om mer tilbakemeldinger fra barnevernet om hva som
skjer i forhold til de unge. I forbindelse med dette ble også barnevernets manglende
tilgjengelighet tatt opp og var i følge noen av våre informanter kilde til frustrasjon hos
mange skoleansatte. De gir eksempler på at de ringer og ringer, men at de får til svar at
de er på møter. De kan være utilgjengelige i mange dager i strekk og svarer heller ikke
på e-post. Flere mente også at barnevernet “skjuler seg” bak taushetsplikten og at det i
mange tilfeller gjør samarbeidet vanskelig. Sitatene under fra skoleansatte er
illustrerende i så måte:
“Det mest frustrerende i forhold til å jobbe med ulike instanser eller koble inn ulike
instanser er at man sender saken videre og så vet man ikke mer! Man får ikke
tilbakemelding hvis det ikke er fra eleven selv… Men hva skjedde med henne etter at
man meldte sak? Vet ikke? Hjalp det? Altså, vi får ikke vite hva som skjer. Det er
virkelig veldig frustrerende!”