Page 65 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

64
5.4 Barnevernets arbeid og skolens samarbeid med barnevernet
Barneverntjenesten har en viktig rolle i arbeidet mot tvangsekteskap. Lov om
barneverntjenester § 6-4, 2.ledd forplikter offentlige myndigheter til å melde til
barneverntjenesten når det er grunn til å tro at barn blir mishandlet i hjemmet eller når
det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt
19
. Det presiseres videre i
“konvensjoner og lover om tvangsekteskap” at trusler om eller gjennomført
tvangsekteskap som inkluderer mindreårige er en alvorlig form for omsorgssvikt (BLD
2010a). Barnevernet har også hatt ansvar for å opprette botilbud for denne målgruppen
i alle regioner (BLD 2010b). Barnevernet er en viktig instans i arbeidet med ekstrem
kontroll, i forhold til både forebygging, hjelpetiltak i familier hvor den unge utsettes for
ekstrem kontroll og i forhold til eventuell flytting hjemmefra.
På spørsmål om i hvilken grad de vanligvis samarbeider med barnevernet fikk vi
følgende svar:
Tabell 5.4 I hvilken grad samarbeider du vanligvis med barnevernet? Fordelt på etat, (prosent).
I hvilken grad samarbeider du vanligvis med følgende
aktører i arbeidet med æresrelatert ekstrem kontroll -
Barnevern
Ikke
aktuelt
I liten/ svært
liten grad
I noen
grad
I stor/ svært
stor grad
(n)
Politi
(14)
-
(14)
(72)
(7)
Barnevern
18
-
9
74
(34)
Skole
44
20
20
17
(92)
Total
35
14
17
34
(133)
Vi ser av tabellen at over 35 prosent svarer at samarbeid med barnevernet ikke er
aktuelt, og av disse er 43,5 prosent skoleansatte. Dette kan handle om at skoleansatte
ofte sender saken videre til rådgivere og at dette gjør at det er relativet få av skolens
ansatte som samarbeider med barnevernet. Dette bekreftes i det kvalitative
datamaterialet hvor vi ser at lærerne ofte får en mer perifer rolle etter at eleven er
henvist til rådgivningstjenesten. Hvis vi ser dette i sammenheng med tabell 5.1 ser vi at
barnevern oppgir at de samarbeider mye med skole, mens skoleansatte oppgir at de
samarbeider med barnevern i mindre grad enn barnevernansatte oppgir. Dette betyr
altså ikke at det ikke er samarbeid mellom skole og barnevern, men kan tyde på at
samarbeidsansvaret i skolen er lagt til få personer.
Vi spurte i surveyen hvordan respondentene ville karakterisere kvaliteten på
samarbeidet med barnevernet og fikk følgende svarfordeling:
19
Lov om barneverntjenester av 1992