Page 62 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

61
Figur 2
(Prosent, n=211)
På spørsmålet om hva de gjorde sist ved mistanke om ekstrem kontroll ser vi at det å
diskutere med kollegaer og å ta opp mistanken med nærmeste leder er to av
alternativene svarene som en stor andel har krysset av for. Det er imidlertid stor
variasjon mellom etatene på hvordan de arbeider, noe vi ser av figur 4.4. Vi ser også av
figur 2 at er vanlig å kontakte annen instans (31 prosent), noe som vitner om at det er
utstrakt behov for samarbeid.
5.2
Samarbeid mellom og innad i etater
Evalueringen av arbeidet med handlingsplanen mot tvangsekteskap påpeker at det er
viktig at samarbeidet mellom etatene styrkes (Steen-Johansen, Lidén og Aarset 2010),
noe også IMDi (2010) har påpekt. En av problemstillingene i dette prosjektet har derfor
vært å se på hvordan skolen kan/bør samarbeide med politi, barnevern og andre
instanser for at den unge skal få best mulig hjelp og oppfølging. Samarbeidet mellom
etatene varierer fra sted til sted, fra person til person og fra etat til etat. Eksemplene her
strekker seg fra at samarbeidet har vært fantastisk til at samarbeid har vært nesten
fraværende. Samarbeid er viktig i slike sensitive og komplekse saker, og man må være
bevisst sin egen rolle, slik en av informantene understreker:
Man trenger ikke eie en sak, man skal sende den videre til rette instans”.
Selv om det er store variasjoner i hvordan etatene arbeider ved mistanke om ekstrem
kontroll, er inntrykket likevel at det i flere tilfeller er et godt samarbeid rundt disse
sakene. Det fremkommer at det flere steder er arrangert faste møtepunkter mellom
22
7
24
10
31
34
22
31
Hva gjorde du sist du hadde mistanke om
ekstrem kontroll?
Har ikke hatt mistanke
Så an saken en tid
Kalte inn ungdommen til
samtale
Kalte inn foreldre til
samtale
Tok opp mistanken med
nærmeste leder
Diskuterte med kollegaer
Undersøkte forholdene
rundt saken først
Kontaktet annen instans