Page 57 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

56
svært viktig, og gjensidig forståelse kan bidra til større motivasjon for oppmøte ved
neste innkalling.
Det å snakke med de unge vil for mange skoleansatte kunne oppleves utfordrende,
samtidig som dette er viktig for å avdekke og bistå de unge. For de unge som utsettes for
dette vil det være skremmende både å skulle fortelle noe, og ikke å skulle fortelle noe.
Det blir av vesentlig betydning at de unge har noen å snakke med som de kan stole på.
Det å opparbeide nok tillitt til at de unge skal føle seg trygge vil ta tid, noe som vil kreve
gjentatte samtaler og åpenhet. Det er også av vesentlig betydning at de unge får god
informasjon om hvilken hjelp det er mulig å få. Flere av informantene understreker
betydningen av å innføre tiltak på ungdomsskoletrinn og kanskje på barneskole.
Vi har sett at det er diskusjoner knyttet til minoritetsrådgivers rolle og at det finnes både
positive og negative sider. De positive sidene er blant annet at minoritetsrådgiverne får
mer kursing og faglig oppdatering, og at de har bedre tid til å jobbe med dette temaet
enn andre siden de har et smalere fokusområde. Minoritetsrådgiver er tilgjengelig (ikke
opptatt med undervisning) og har kompetanse. Samtidig er det en fare for at
minoritetsrådgiver ikke blir nok integrert og forankret i skolen og at man dermed ikke
får utnyttet den faglige kompetansen. Det er tydelig et behov for at minoritetsrådgiveren
skal integreres i skolens helhetlige organisering og det bør vurderes hvorvidt
minoritetsrådgiveren skal bli en del av den ordinære rådgivningstjenesten i skolen, men
med fokus på den aktuelle problematikken. Dersom dette skal fungere vil det være viktig
at minoritetsrådgiverne har en tydelig stillingsbeskrivelse hvor arbeidsoppgavene og
ansvarsområdet er konkretisert og avgrenset. Tilgjengelighet og spisset ansvarsområde
er to av suksessfaktorene med minoritetsrådgiverne, noe som vil være viktig at
videreføres.
Skolen har en viktig rolle i forhold til forebygging. Det er ulike meninger om hvordan
man skal drive forebygging i forhold til æresrelatert ekstrem kontroll (og
tvangsekteskap) da noen mener at det er fare for stigmatisering. De unge selv er
imidlertid veldig tydelige på at det er viktig at det spres informasjon til de unge om hvor
de kan søke hjelp, hvilke rettigheter de har og hva de kan forvente av hjelpeapparatet
når de søker hjelp. Diskusjoner rundt temaet i klassen kan også være en løsning, men
dette vil avhenge av at en finner en vinkling som er god for å få frem refleksjoner uten at
det stigmatiserer eller gir inntrykk av at det er rettet mot spesielle elever i klassen. Det å
ha det som tema gjennom tekster i norsk eller historie kan være en av løsningene. Vi
anbefaler følgende:
Konkretisere og formalisere rutiner og sjekklister i forhold til æresrelatert
ekstrem kontroll for å skape trygghet hos ansatte
Videreføre eksisterende rutiner i skolen
Fokus på foreldremøter/foreldresamtaler