Page 56 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

55
være basert på relasjonen til eleven. Vi må åpne for å gi info – og eleven må være
mottakelig og da må det gjøres i en trygg setting… man kan i alle fall ikke gå rundt
på skolen og dele ut i all offentlighet”.
Også flere av minoritetsrådgiverne vi snakket med nevnte denne typen problematikk.
“Når slike tema blir satt på dagsorden vil alltid en del saker dukke opp, og da må vi
se om vi har kompetanse. Hvem skal jeg da samarbeide med og har mine skoler nok
kompetanse? Kan de ringe meg? Kan mor ringe meg? Hvordan dele ut brosjyrer for
eksempel? Hvor skal de legges ut? Skal de legges ut eller gjøres tilgjengelig på
skolen… saker kommer kanskje gjennom en venninne… eller man går til rådgiver…
det er en stor utfordring å spre info, men jo mer elever vet om det – jo større sjanse
er det for at man kan hjelpe”.
En del mener at det å jobbe med psykososialt arbeid og mobbing generelt er viktig, og
trivsel på skolen vil ha stor betydning for at de utsatte barna og ungdommene skal møte
opp og kunne ha mulighet til å opparbeide et tillitsforhold til noen på skolen. I mange
tilfeller kommer mistanken om ekstrem kontroll fra venner av den som utsettes for det,
og det å være inkludert og ha venner kan sånn sett være viktig for å oppdage ekstrem
kontroll.
4.7 Oppsummerende refleksjoner og anbefalinger
Det er mange faktorer som vil påvirke skoleansattes muligheter til å se og bistå unge
som utsettes for æresrelatert ekstrem kontroll. Det handler både om de ansattes
kompetanse i forhold til å vite hvilke varselsignaler man skal se etter og det handler om
trygghet til å handle. Dette er saker som er komplekse og som vil kreve grundige
vurderinger i hver enkelt sak. Formaliserte rutiner er viktige for å skape trygghet og for
å synliggjøre skoleansattes handlingsrom i slike saker. Selv om det foreligger
skriftliggjorte rutiner i skolens arbeid mot tvangsekteskap er det viktig at det settes mer
fokus på prosessen i forkant av et eventuelt tvangsekteskap, altså på æresrelatert
ekstrem kontroll som prosess, og at det lages konkrete rutiner i forhold til akkurat dette.
Gjennom dette kapitlet har vi sett at skolen har fokus på betydningen av et godt
foreldresamarbeid og det å være i forkant. Godt foreldresamarbeid vil være viktig i
forhold til forebygging og det å oppdage tilfeller av æresrelatert ekstrem kontroll. Ved å
ha møter med foreldre kan man oppdage bekymringsverdige forhold på et tidligere
tidspunkt, og det kan være lettere å ta kontakt dersom man har mistanke om at noe er
galt. Det som imidlertid fremkommer som en utfordring er foreldrene som ikke møter
opp. En måte å løse dette på kan være at skoleansatte er mer aktive opp mot foreldrene
for å få de til å møte opp, for eksempel ved bruk av SMS. Det å bruke fravær som en
mulig inngangsport kan også være en løsning. Bruk av tolk i slike samtaler vil være