57
•
Purre på foreldrene (for eksempel ved bruk av SMS)
•
Bruk av tolk i foreldresamtaler når dette er nødvendig
•
God informasjon til foreldrene for å unngå misforståelser og bygge ned barrierer
•
Sikre at alle har en voksen å snakke med
•
Møte de unge med åpenhet og gi dem tro på at hjelpeapparatet kan gi dem hjelp
•
Innkalle unge utsatte gjentatte ganger (det tar tid å opparbeide tillit)
•
Gi skoleansatte mer kompetanse og trygghet i samtaleteknikk: hvordan snakke
med unge utsatte, hvordan ta opp vanskelige og tabubelagte tema
•
Tiltak må forankres i ledelsen slik at det sikres helhetlig fokus på temaet
•
Minoritetsrådgiver bør integreres i skolens helhetlige organisering (en mulighet
er at minoritetsrådgiveren blir en del av den ordinære rådgivningstjenesten)
•
Dersom minoritetsrådgivere i skolen ikke videreføres må det sikres at fokuset
opprettholdes på annen måte
•
Mer informasjonsspredning til de unge gjennom ulike metoder: for eksempel
brosjyrer og nettsteder
•
Generelle diskusjoner rundt tematikken i klassen, både som arena for å spre
informasjon og for å unngå at temaet forblir tabubelagt