Page 58 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

57
Purre på foreldrene (for eksempel ved bruk av SMS)
Bruk av tolk i foreldresamtaler når dette er nødvendig
God informasjon til foreldrene for å unngå misforståelser og bygge ned barrierer
Sikre at alle har en voksen å snakke med
Møte de unge med åpenhet og gi dem tro på at hjelpeapparatet kan gi dem hjelp
Innkalle unge utsatte gjentatte ganger (det tar tid å opparbeide tillit)
Gi skoleansatte mer kompetanse og trygghet i samtaleteknikk: hvordan snakke
med unge utsatte, hvordan ta opp vanskelige og tabubelagte tema
Tiltak må forankres i ledelsen slik at det sikres helhetlig fokus på temaet
Minoritetsrådgiver bør integreres i skolens helhetlige organisering (en mulighet
er at minoritetsrådgiveren blir en del av den ordinære rådgivningstjenesten)
Dersom minoritetsrådgivere i skolen ikke videreføres må det sikres at fokuset
opprettholdes på annen måte
Mer informasjonsspredning til de unge gjennom ulike metoder: for eksempel
brosjyrer og nettsteder
Generelle diskusjoner rundt tematikken i klassen, både som arena for å spre
informasjon og for å unngå at temaet forblir tabubelagt