Page 55 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

54
4.6 Forebyggende arbeid i skolen
Et annet viktig moment som kommer frem gjennom undersøkelsen er at skolen bruker
mye tid på forebygging og holdningsskapende arbeid. Skolens har lovpålagte plikter i
forhold til å skape et godt fysisk og psykososialt læringsmiljø som fremmer helse, trivsel
og læring
16
. Gjennom å ha et godt psykososialt læringsmiljø kan man også gjøre godt
forebyggende arbeid. Blant de skoleansatte vi har snakket med har det vært mange
eksempler på tiltak som iverksettes for å fremme et positivt læringsmiljø generelt og
også tiltak med fokus på forebygging av æresrelatert ekstrem kontroll og
tvangsekteskap spesielt. En av de skoleansatte uttalte:
“Det er viktig å fokusere på forebygging, ellers kan man ende opp med mye
brannslukking…”
Flere av våre informanter er opptatt av at det er viktig å jobbe for at æresrelatert
kontroll, vold og tvangsekteskap ikke skal være tabubelagt. Mange mener at informasjon
og diskusjon om temaet er veien å gå, og vi har fått flere eksempler på at skolen tar opp
dette som tema i for eksempel samfunnsfag. Dette har i følge flere informanter vært
nyttig, noe følgende sitat illustrerer:
“Vi prøver å unngå at det blir tabu gjennom å ta det opp og lese tekster om det. Vi
har sett på ulike former for “giftemål” og dette gir rom for diskusjon. Jeg vet ikke om
det tar bort skammen, men terskelen for å snakke om det blir i alle fall lavere”.
I likhet med diskusjonen om hvordan man skal fronte minoritetsrådgivers rolle, som vi
så tidligere i kapitlet, er det også knyttet en del diskusjoner til hvordan man skal jobbe
med temaet og hva som er den beste måten å gjøre det på med sikte på å redusere tabu.
Mens noen mener at åpenhet og tydelig kommunikasjon er den beste løsningen mener
andre at det å snakke om temaet i en klasse vil føre til stigmatisering og være ubehagelig
for dem det gjelder.
Noen av de ansatte forteller også om episoder de mener er uheldige. Et eksempel er en
lærer som fikk en bunke brosjyrer om tvangsekteskap fra minoritetsrådgiver og ble bedt
om å dele ut til de som man mente kunne ha bruk for det. Læreren nektet fordi det ble
for stigmatiserende og fortalte:
“Det ville bli som å gå ut og sette merkelapper på de som jeg mener var mest utsatt.
Det ville bli helt feil. Jeg mener man heller må kunne dele ut slike ting under
elevsamtale når man har eleven på tomannshånd. Det kan være vanskelig å gi dem
oppfølging uten at det blir stigmatiserende, men denne typen info og oppfølging må
16
Se opplæringsloven § 9a-1 og 9a-3