Page 48 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

47
mer bestemmelsesrett, er det fremdeles et åpent spørsmål i hvor stor grad denne retten
er reell. Barn er juridisk sett umyndige inntil de er 18 år og slik underordnet
foreldrenes
bestemmelser.
Selv om
flere av informantene i dette prosjektet var over 18 år kan ingen
av dem sies å ha reell medbestemmelse. Selv etter at de har fylt 18 år og juridisk sett er
myndige er det foreldrene som bestemmer. Foreldrene har et moralsk overtak og
jentene er ofte redde for å krenke familiens ære. Da blir norsk lovverk og
barnekonvensjonen mindre sentralt. Spørsmålet er hvordan man skal klare å endre på
dette. Selv om ikke alle de unge er enige i at kontakt med familien er spesielt hjelpsomt
er viktigheten av dialog mellom hjem og skole understreket blant alle de skoleansatte,
og også blant noen av de unge.
4.4
Samarbeid mellom hjem og skole
Det er klare holdepunkter for at foreldres positive holdning til utdanning og læring og et
godt samarbeid mellom hjem og skole er gunstig for elevenes læringsmiljø, motivasjon
for læring og læringsresultater. Hovedbildet forskningen tegner, er at jo eldre elevene
blir,
desto
dårligere
vurderes
samarbeidet
mellom
hjem
og
skole
(Kunnskapsdepartementet 2011). Det kommer frem av undersøkelsen vår at det er en
bevissthet blant informantene i forhold til viktigheten av et godt samarbeid mellom
hjem og skole. Flere sier at det å legge til rette for møtepunkter vil være viktig for å få en
god relasjon med foreldre. Dette kan, i neste omgang, være nyttig dersom man må ta opp
noe som kan oppleves som ubehagelig. Flere fremhever betydningen av et godt
samarbeid mellom hjem og skole for å skape relasjoner og fange opp eventuelle
utfordringer på et tidlig tidspunkt.
Tidligere har foreldresamarbeid i videregående skole vært mindre i fokus, men
endringer i forskriftene til opplæringsloven
14
har gjort at forholdene ligger bedre til
rette for å skape en arena for samarbeid. Forskriften trådte i kraft 1.august 2010 og sier
at skolen skal sørge for samarbeid med hjemmet og presiserer at et godt
foreldresamarbeid er en viktig ressurs for skolen. I tillegg fremhever forskriften at
foreldre til ikke-myndige elever på Vg1 og Vg2 i løpet av første halvår av opplæringsåret
har
rett
til minst en planlagt og strukturert samtale med kontaktlærer om hvordan
eleven arbeider daglig og om elevens kompetanse i fagene. Flere av de skoleansatte sier
at forskriften har ført til et betydelig merarbeid, men de ser at møte med foreldrene ofte
er svært nyttig. En av de skoleansatte uttalte i forbindelse med dette:
“Det gode med denne ordningen er at man kan være i forkant, ikke ta samtalen
etter at problemene har oppstått. Så dette oppleves positivt, selv om det selvfølgelig
er tidkrevende”.
14
Se forskrift til opplæringslova kapittel 20, § 20-4