Page 39 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

38
Flere av informantene, både representanter for ulike etater og ungdommene selv, la vekt
på betydningen av tidlig intervenering. Æresrelatert ekstrem kontroll er en prosess som
har ulike veier og utganger. Et typisk eksempel er at kontrollen øker når barna går inn i
puberteten og ofte forsterkes ytterligere når de nærmer seg 18 år. Når vi ser at
kontrollen tiltar i puberteten vil det være nødvendig at tiltak iverksettes på et tidligere
tidspunkt enn i videregående skole. Funn i undersøkelsen tyder på at det vil være
nødvendig med tiltak i ungdomsskolen og kanskje allerede på barneskolen.
Fenomenet æresrelatert ekstrem kontroll er komplekst og berører mange andre temaer,
som blant annet kollektivistisk familiekultur og barneoppdragelse. Æresrelatert ekstrem
kontroll er en form for vold i nære relasjoner, men det har noen tilleggs dimensjoner.
Dette gjør at man er nødt til å ha et videre perspektiv i dette arbeidet, enn i andre saker
som omhandler vold i nære relasjoner, noe som vil kreve at de som skal se og bistå i
forhold til denne problematikken har god kompetanse. Ut fra dette anbefaler vi
følgende:
Konkretisering av begreper og utvikling av felles begrepsbruk som gjør at
fenomenet er gjenkjennbart og anvendelig
Bevisstgjøring i forhold til at æresrelatert ekstrem kontroll er en prosess
Fokus på tidlig intervenering
Øke den generelle kunnskapen blant ansatte som kan møte denne
problematikken, for eksempel gjennom å implementere dette som tema i
læreplanene og gi mer kursing til ansatte
Kompetanseheving med fokus på at skoleansatte skal bli bedre til å se unge som
utsettes for ekstrem kontroll gjennom at man blir bevisst varselsignalene
Kompetanseheving som gjør at man blir flinkere til å koble manglende tilpasning
i skolen til eventuelle vanskelige hjemmeforhold, og videre tenke seg at det kan
dreie seg om æresrelatert ekstrem kontroll.
Utvikle konkrete kartleggingsverktøy som kan være til hjelp i forhold til hvordan
man kan oppdage unge som utsettes for ekstrem kontroll
Kompetanseheving med fokus på konkrete arbeidsmetoder for hvordan ansatte i
hjelpeapparatet skal møte denne problematikken