Page 37 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

36
Tabell 3.4 Kunnskap om æresrelatert ekstrem kontroll, fordelt på etat (prosent).
Hvordan opplever du at din kunnskap
om æresrelatert ekstrem kontroll er?
Svært dårlig/
dårlig
Både og
Bra/ svært bra
(n)
Politi
(100)
(12)
Barnevern
16
42
42
(57)
Skole
29
34
37
(133)
Total
24
34
42
(202)
Vi ser av tabellen at til sammen 42 prosent av respondentene oppgir at deres kunnskap
er bra eller svært bra, mens 23 prosent oppgir å ha dårlig eller svært dårlig kunnskap. Vi
ser at de tolv som arbeider i politiet opplever å ha god kunnskap, mens svarene blant
ansatte i barnevern og skole er mer variable. Vi spurte videre hvorvidt de føler at de har
behov for mer kunnskap og fikk da følgende svar:
Tabell 3.5 Har du behov for mer kunnskap om æresrelatert ekstrem kontroll? Fordelt på etat
(prosent).
Har du behov for mer kunnskap om æresrelatert
ekstrem kontroll i ditt daglige arbeid?
Ja
Nei
(n)
Politi
(50)
(50)
(12)
Barnevern
82
18
(56)
Skole
64
36
(130)
Total
68
32
(198)
Vi ser at mange føler behov for mer kunnskap, og det gjelder ansatte i barnevernet
spesielt. Analysene av kvalitative og kvantitative data viser at hva som etterspørres av
kunnskap i hovedsak kan deles inn i tre kategorier:
1)
Generell kunnskap
Den første kategorien handler om generell kunnskap, herunder kunnskap om ulike
kulturer, om æresbegrepet, om ekstrem kontroll og hva som kan ligge til grunn for
ekstrem kontroll. En del av informantene kjenner ikke til ekstrem kontroll og en av
informantene uttrykte at anonymiserte eksempler kan være nyttige som utgangspunkt
for diskusjon og læring, hvilket tyder på at konkretisering av den generelle kunnskapen
er viktig. Den generelle kunnskapen bør ha fokus på æresrelatert ekstrem kontroll
konkret, men også nærliggende forhold som etnisitet, kollektivistiske kulturer,
flerkulturell kommunikasjon og transnasjonalitet. Med dette som grunnlag for forståelse
kan det være lettere å oppdage de unge som utsettes for æresrelatert ekstrem kontroll.
2)
Hvordan oppdage?
Den andre kategorien handler om hvordan vi bedre kan oppdage de som blir utsatt for
ekstrem kontroll. Et gjennomgående synspunkt blant de skoleansatte er at det i det