Page 21 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

20
sies videre i høringssvaret at manglende kunnskap om æresrelatert vold vil kunne føre
til at ungdom som utsettes for denne type problemer overses eller ikke får hjelp når de
ber om det (IMDi 2010
b
). I rapporten vil vi diskutere dette ytterligere på basis av
erfaringer fra de unge og fra ansatte.
2.5 Tiltak og prosjekter
Tiltakene og prosjektene knyttet til handlingsplanene har vært nyttige for å samle
erfaringer og finne gode virkemidler og tiltak for både å forebygge, og å stoppe,
æresrelatert ekstrem kontroll. Gjennom tiltak og prosjekter kan det fremmes gode,
konkrete eksempler og gis anbefalinger om hvordan skole og hjelpeapparat bedre kan
ivareta sitt ansvar for å se og bistå unge som utsettes for æresrelatert ekstrem kontroll. I
forbindelse med dette forskningsprosjektet har vi intervjuet personer som har hatt ulike
roller i forbindelse med en del av de utprøvde tiltakene og prosjektene, og vi skal i det
følgende gi en kort presentasjon av prosjektene vi har vært i kontakt med
9
. Vi vil ikke
presentere funn fra intervjuene her, men gi en kort beskrivelse med bakgrunn i skriftlig
materiale om prosjektene.
Et eksempel på tiltak som har vært gjennomført er
Drammensprosjektet
, hvor mandatet
var å innhente og utvikle ny kompetanse, utarbeide tiltakskjeder og å utvikle og
implementere rutiner for samarbeid mellom relevante etater og virksomheter
10
. I
anledning den første straffesaken innenfor æresrelatert vold i norsk rettshistorie og de
erfaringer som ble gjort i prosessen fra avdekking til domfellelse, fikk Drammen
kommune og Drammen politistasjon tildelt statlige midler til et lokalt- nasjonalt
pilotprosjekt for, om mulig, å skaffe seg den nødvendige kompetansen for å begrense
æresrelatert vold. Prosessen i forbindelse med landets første straffesak og flere
tilsvarende saker i Drammen i perioden 2005-2007, som både omhandlet straffesaker
og barnevernets omsorgsovertakelse av utsatte, avdekket mangelfull fenomenforståelse
av æresrelatert vold i de ulike etatene.
Drammensprosjektet har hatt hovedfokus på vold i nære relasjoner som utløses av blant
annet kollektivets behov for å gjenopprette tapt ære i familierelaterte saker. En generell
betegnelse på denne volden er æresrelatert vold. Prosjektet er med på å synliggjøre at
vold motivert av ærestap omfattes av begrepet “vold i nære relasjoner”. Det presiseres i
prosjektet at det er viktig å ha kunnskap både om menneskerettighetene og de
forpliktelser den norske stat har i den forbindelse, og kunnskap i forhold til de etniske
minoritetsmiljøene, for med dette å få nødvendig kompetanse til å forstå ulike kulturer,
familie- og samfunnsstrukturer (Drammen kommune og Drammen politistasjon 2010).
Drammensprosjektet har utarbeidet et fire timers opplæringskurs knyttet til vold i nære
9
Drammensprosjektet, Rogalandsprosjektet, Brobyggerprosjektet, SaLTo, Konfliktrådet og RVTS.
10
I hht halvårsrapport for Drammensprosjektet juli- desember 2008