Page 20 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

19
blir sett og hørt. Til forsvar for denne praksisen ble det sagt at å melde en sak videre
ikke alltid gagner offeret, og at man hadde erfaring med at barnevernet ikke alltid tok
tilstrekkelig tak i sakene. Barnevernet på sin side etterlyste mer informasjon om
prosjektets innhold og arbeidsmetoder. På grunn av manglende samarbeid ble
ressurspersoner og instanser med kunnskap og erfaring på feltet ikke benyttet. Videre
viste det seg at rolleavklaring og forståelse av hverandres arbeidsområder i enkelte
samarbeidstilfeller ikke var optimalt, nettopp fordi man ikke kjente godt nok til
hverandre fra før. Evalueringen synliggjør at samarbeid med andre etater og instanser
er utfordrende. Samarbeid mellom etater er et av temaene som har vært undersøkt i
denne studien og blir videre diskutert i kapittel 5.
2.4 Kompetanse og rutiner
Mangel på kompetanse kan få store følger ved at alvorlige saker avvises eller
undervurderes (IMDi 2010a). Erfaringer fra evalueringen av Familievoldprosjektet
bekrefter dette (Elvegård, Frigstad og Thorshaug 2011).
Det har de siste årene vært mye fokus på betydningen av informasjon og
kompetanseheving i forhold til tvangsekteskap. IMDi er en av de offentlige instansene
som har jobbet mye med området og med utarbeidelse av rutiner for å forebygge og
forhindre at tvangsekteskap gjennomføres. Det har vært mye fokus på informasjon og
rutiner i skolen og blant annet er det utarbeidet rutiner i skolens arbeid mot
tvangsekteskap. Rutinene er ment å gi svar på hvem som skal gjøre hva, og slik bidra til å
klargjøre roller og øke ansattes handlingskompetanse
8
.
Viktigheten av kompetanse understrekes i flere utredninger, evalueringsrapporter og
annen litteratur i forhold til vold i nære relasjoner, ekstrem kontroll og tvangsekteskap.
I tillegg til kompetanse om ulike fenomen og kunnskap om hvordan man skal handle i
ulike situasjoner, kreves det også flerkulturell kompetanse. Blant annet påpekes det i
NOU 2010:7 “Mangfold og mestring” at flerkulturell kompetanse både i
rådgivningstjenesten og oppfølgingstjenesten vil være en helt sentral faktor for å kunne
yte et tilfredsstillende tilbud til minoritetsspråklige elever i skolen. Utredningen viser
videre til at prøveprosjektet med minoritetsrådgivere og andre rådgivningstiltak med
vekt på flerkulturell kompetanse gjennomgående har vist seg å være vellykket. Utvalget
mener ordningen med minoritetsrådgivere og andre likeartede tiltak bør få utvidet sitt
arbeidsfelt (NOU 2010:7). IMDi har i høringen til utredningen påpekt betydningen av at
også kompetanse om æresrelatert vold dekkes. Bakgrunnen for dette er at begrepet
flerkulturell kompetanse er et uklart begrep som tillegges varierende betydning og det
er en fare for at tilegnelse av flerkulturell kompetanse ikke dekker æresrelatert vold. Det
8
Se “Rutiner i skolens arbeid mot tvangsekteskap”. Kan lastes ned på
www.imdi.no
.