Page 69 - Untitled-6

Basic HTML Version

6
Kvalitetsdimensjonene:
Kvalitetssikringsarbeidet grupperes ved fakultetet i arbeidet med seks ulike
kvalitetsdimensjoner, og vi behandler dem etter tur.
Dimensjon 1: Inntakskvalitet
IØT overvåker i henhold til strategiplanen inntakskvalitet ved hjelp av en indikator for
rekruttering, som er antall primærsøkere pr. studieplass (strategisk mål for MTIØT er
5.0 og 2.0 for alle 2-årige program) og indikator for kjønnsbalanse (strategisk mål for
IØT er 40% jenteandel på alle studieprogram).
I 2011 er vi godt i rute med antall primærsøkere pr. studieplass når det gjelder MTIØT,
MIENTRE/MENTRE og MSPROMAN. MIHMS/MHMS har vært en utfordring, men
situasjonen ble atskillig bedre i 2011, og vi forventer fortsatt forbedring. MTIØT er
innenfor indikatoren når det gjelder kjønnsbalanse. De andre er ikke innenfor, men
situasjonen ble forbedret for alle tre program i 2011.
Dimensjon 2: Undervisningskvalitet
Innenfor denne dimensjonen har IØT i 2011 jobbet sammen med studentene for å få til
et spørreskjema som kan brukes i enkeltemner sammen med referansegrupperapporten.
Se over for mer om dette. I tillegg har vi forbedret rutinene for ledelsesinvolvering i
referansegrupperapportene, og for at faglærer skal gi studentene tilbakemelding om
endringer i emnet som resultat av referansegrupperapportene.
Gjennomstrømmingsmatrisen er også implementert og med data fra 2007 og fremover
har vi nå full dekning på alle ordinære studenter sitt studieløp. Det er fortsatt noen få
studenter igjen fra tiden ”før” 2007 der vi ikke har full oversikt, men også disse ligger
inne i matrisen.
I strategiplanen måler vi gjennomstrømming, og målet der er at 95% av de opptatte
studentene skal uteksamineres på normert tid i våre studieprogram. Dette holder for de
2-årige masterprogrammene, mens gjennomstrømmingsmatrisen viser at vi har
utfordringer for MTIØT, der ca. 90% av studentene uteksamineres, men en betydelig
andel av disse er forsinket med ett år og noen få med mer enn ett år.
Dimensjon 3: Programkvalitet og samfunnsrelevans
Innsatsen på programsiden i 2011 har først og fremst vært å gjennomføre en Peer
Review sammen med KTH for MTIØT-programmet. Vi vil jobbe videre med denne
rapporten i 2012, som nevnt over. Vi ønsker også at MIENTRE/MENTRE i løpet av
kort tid skal gjennom en lignende Peer Review.
Vi måler dette området med en indikator på kvalitet der vi sier at 85% av studentene
skal oppleve et positivt læringsmiljø, og dette skal måles annenhvert år. Spørreskjema
for slike målinger er utarbeidet, og vil bli tatt opp i STU og ledergruppen i løpet av
februar med mål om utsendelse til studentene i mars.
63