Page 68 - Untitled-6

Basic HTML Version

5
rapporter og undersøkelser. Førsteklasseundersøkelsen er et eksempel, der studentene
og instituttet samarbeider om å spørre alle førsteklassinger om hvordan de fant ut om
IØT og hvorfor de har valgt IØT. Denne undersøkelsen gjennomføres hvert år, og er
svært nyttig for å kunne rekruttere effektivt til MTIØT-programmet.
Dialogen med studentene om studietilbudet og undervisning:
IØT har godt utviklede instrumenter for å holde en åpen dialog med studentene om
studietilbudet og kvaliteten på undervisningen. Nedenfor er nevnt noen slike tiltak:
-
FTR deltar på alle ledermøter på fakultet og institutt
-
To studentrepresentanter sitter i Studieutvalget vårt, og deltar direkte i alle
beslutningsprosesser som angår studiesiden
-
Studentene er alltid invitert til våre strategiprosesser
-
Vi har jevnlige dialogmøter (1-2 i semesteret) med studentenes tillitsvalgte
og lederne for studentforeningene. Hvert møte tar opp to aktuelle tema og
hensikten er å utveksle synspunkter
-
Vi har referansegrupper i alle emner. Rapportene blir lest av studieledelsen
og eventuelle tiltak blir gjennomført av studieleder eller den person studieleder
bemyndiger (som oftest faggruppeleder eller pedagogisk koordinator).
Emnekoordinator for et emne skal i emnets første time gi studentene en
gjennomgang av hva studentene har kritisert tidligere, og forklare hvordan
dette er tatt hensyn til, om praksis vil bli endret og hvilke tiltak som eventuelt
er satt i verk. Hvis et forslag ikke blir tatt hensyn til, må emnekoordinator
forklare hvorfor det ikke kan/bør gjennomføres.
-
Studentene har selv kommet med et initiativ for å støtte opp
referansegruppearbeidet med å supplere med et spørreskjema etter at emnet er
gjennomført. Det ble kjørt en pilot i to emner våren 2011, og det er nå vedtatt
som et prøveprosjekt av studieutvalget. Både instituttet og studentene mener
dette kan bli et verdifullt instrument for forbedring, men vi er også enige om at
en forutsetning for at det skal fungere er at svarprosenten blir høy nok, slik at
ikke tilbakemeldingene blir dominert av et lite antall studenter med sterke
meninger. Dette er årsaken til at det foreløpig bare er et prøveprosjekt.
Studentene har imidlertid flere ideer til hvordan vi kan få opp svarprosenten, så
vi har tiltro til prosjektet.
-
I andre årskurs på våren får alle studentene ved MTIØT tilbud om en
samtale med studiekonsulentene. Om lag 85% benytter denne muligheten. En
av effektene er at studentene melder tilbake om hva de synes om
studieprogrammet og enkeltemner. Vi håper også på langsiktige positive
virkninger hva angår gjennomføringsprosent.
-
Studentene kårer vinnere i tre ulike kategorier som får en pris på 10.000
kroner for fremragende undervisningsinnsats. De tre kategoriene er: Beste
foreleser i IØT-emne for 1.-3. årskurs; beste foreleser i IØT-emne i 4.-5.
årskurs og beste masteroppgaveveileder. I tillegg plukker ledelsen ut en
faglærer som vinner i kategorien beste foreleser i emner i 2-årige programmer
og emner for andre sivingstudenter. Dette gjøres på grunnlag av studentenes
referansegrupperapporter.
62