Page 67 - Untitled-6

Basic HTML Version

4
studentene ”ekte” bedrifter allerede i første emne på våren i første årskurs (TIØ4101
Organisasjonsteori og selskapsrett), der studentene skal skrive en tellende øving basert
på relevante problemstillinger i en bedrift i Trondheimsområdet. Eksempel på andre
emner med tellende øvinger som involverer arbeid med ekte bedrifter er TIØ4161
Prosjekt- og personalledelse, TIØ4165 Markedsføringsledelse, TIØ4265 Strategisk
ledelse, TIØ4235 Industriell markedsføring og internasjonal handel, TIØ4175
innkjøps- og logistikkledelse, TIØ4276 Endringsledelse, TIØ4330 Idesøk og
markedsundersøkelser og TIØ5215 Global governance of sustainable supply chains. I
tillegg vil prosjekt- og masteroppgavene normalt være knyttet til ekte problemstillinger
i bedrifter eller forskningsprosjekter. Gjennom denne intensive bruken av reelle case,
får studenten automatisk en samfunnstilknytning i sitt utdannelsesløp. Studenten ser at
de problemstillinger man lærer om i teorien også er problemstillinger som næringslivet
er opptatt av, og får en opplevelse av mestring gjennom å gi innspill til bedriftene.
Likeså har sivingstudentene praksiskrav, som også bidrar til at de får en arena i løpet
av studietiden der de kan se teori bli omsatt til praksis, og der de kan nyttiggjøre seg de
kunnskaper de har tilegnet seg så langt i studiene.
En annen måte vi følger med om de studieprogrammer vi har er samfunnsrelevante, er
gjennom å se på arbeidsmarkedet for våre studenter. Ideen er at hvis samfunnet viser
stor interesse for å ansette våre kandidater når de er ferdige, ja så må samfunnet finne
det vi gjør med studenten interessant. I den grad dette er et mål, er det ingen tvil om at
studieprogrammene ved IØT er samfunnsrelevante. Praktisk talt alle våre kandidater
som ønsker det, får jobb, og de aller fleste i løpet av niende semester.
Diplomundersøkelsene som Bindeleddet gjennomfører blant avgangskullet og
avgangskullet for fem år siden, viser at andelen av IØT-studenter som ikke har jobb er
minimal. Studentene har i tillegg selv nær kontakt med mulige fremtidige
arbeidsgivere gjennom Bindeleddet, som vært år arrangerer rundt 100
bedriftspresentasjoner, samt en egen karriere-dag med nesten hundre bedrifter til stede.
En tredje måte er å spørre arbeidsgivere som har ansatt våre studenter hva de mener
om utdanningen. Dette ble gjort sist gang i 2009, og ga oss verdifull feedback.
Evaluering av masterprogrammene:
Dette er et område IØT jobber systematisk med. Vi ønsker en kontinuerlig
evalueringsprosess der ulike typer av evalueringer inngår over tid, slik at vi hele tiden
utvikler oss og blir bedre. Det er et mål at evalueringene som blir valgt skal se på litt
ulike sider av virksomheten, og at de skal være varierte i form og i målgruppe. I de
senere år har vi gjennomført to større evalueringsprogram ved IØT, nemlig Steinbach-
utvalget sitt arbeid i 2008, som vi internt benyttet til å få laget en selvevaluerings-
rapport og til å utarbeide læringsmål for studieprogrammene våre, og Peer Review
prosessen i 2011 der vi fikk gjort et Peer Review sammen med I-programmet ved KTH
i Stockholm. Dette siste arbeidet skal videreføres våren 2012 gjennom en diskusjon i
faggruppene, i studieadministrasjonen ved instituttet og blant studentene som skal
munne ut i konkrete forbedringstiltak. I tillegg jobber vi altså med en større lærings-
og arbeidsmiljøundersøkelse blant studentene.
Vi har også mange mindre evalueringstiltak, samt at studentene bidrar med ulike
61