Page 62 - Untitled-6

Basic HTML Version

Systematisk læringsmiljøundersøkelser: Instituttet skal våren 2012 gjennomføre en
læringsmiljøundersøkelse. Instituttets målsetting er at 85 % av studentene skal oppleve et
positivt læringsmiljø. Dette skal måles annet hvert år og følges opp.
Utfordringer
Økt tilgang av vitenskapelige ansatte: Det er viktig at instituttet lykkes med sin ansettelsespolitikk de
nærmeste årene slik at strategiene og kvalitetsambisjonene for studievirksomheten kan følges opp i
form av økt undervisningskapasitet og mer robuste forskningsmiljø.
Måloppnåelse læringsmål: Det er viktig at ind.øk.-studentene får tilgang til et teknologisk
fordypningsemne i sivilingeniørstudiets 9. semester. Dette vil sikre den faglige progresjonen på
teknologisiden av studiet. I sivilingeniørstudiet er den fagteoretiske fordypningen i noen
studieprogram koblet til prosjektfaget i 9. semester i form av ”temaer”. I så fall er disse
fordypningspakkene ikke så lett tilgjengelig for ind.øk.-studentene. I slutten av ind.øk.-studiet kan
dette by på utfordringer for ”teknologiprogresjonen” for noen teknologiretninger i studiet.
Generelt: Hvordan få til en god ”summativ” vurdering av de overordnede faglige og tverrfaglige
læringsmålene for ind.øk-studiet?
Pedagogisk og didaktisk oppgradering: I følge IØTs ledelse har alle faste vitenskapelige ansatte den
obligatoriske ”pedup”-kompetansen. Instituttet og instituttets studenter deler årlig ut priser for god
veiledning og pedagogisk/didaktisk innsats i undervisningen. I 2011 fikk instituttets vitenskapelige
ansatte (også phd og post.doc) tilbud om kurs i ”forelesningsdramaturgi”. Dette er meget positivt.
Men kanskje burde tiltakene rettet inn mot undervisning og veiledning systematiseres i større grad i
samarbeid med UNIPED?
Studentene er opptatt av kvalitetsforbedring av veiledningen, og eventuelt mer ”standardisering” av
hva som skal inngå i veiledning på masternivå. Dette er vanskelig! Men avklaring av gjensidige
forventninger er viktig i den sammenheng.
Karakterfordeling for masteroppgaven: Andelen A og B på masternivå er ca. 50 %. Andelen er som
gjennomsnittet ved SVT. Imidlertid har denne andelen ”framragende» og «meget gode» studenter
økt ved instituttet de siste årene. Det er viktig at instituttet snur denne tendensen og kommer
nærmere en situasjon der hele karakterskalaen i større grad brukes.
Læringsmål for de toårige mastergradsstudiene: Entreprenørskolen består av to toårige
studieprogram: ett som kvalifiserer for sivilingeniørgraden og et relativt nytt program med to
studieretninger. Den ene studieretningen er basert på opptak fra bachelor i realfag, mens den andre
har opptak fra samfunnsfaglige bachelorgrader. Det er viktig at det etableres tydelige læringsmål
som gir grunnlag for strategisk utvikling og evaluering både av studieprogram og studieretninger
innenfor entreprenørskolen. Når det gjelder læringsmålene for HMS-programmet og det
internasjonale studieprogrammet i Project Management, er de formulerte læringsmålene ikke av
samme standard som for de andre IØT-programmene. Det bør det gjøres noe med!
56