Page 61 - Untitled-6

Basic HTML Version

ind.øk.-studiet. I tillegg til at læringsmålene brukes aktivt i diskusjoner og utviklingsarbeid
internt, er det også tema i møter med studentene. Dette er også tema i Teknostart-Indøk der
de nye ind.øk-studentene blir introdusert til studieprogrammet.
Rekruttering:
IØT har generelt svært god rekruttering til sine studieprogram. (Det toårige
HMS-studiet har fortsatt utfordringer). Samtidig har instituttet gjennom de siste 20 årene
utviklet et systematisk rekrutteringsarbeid der instituttets studenter mobiliseres som en viktig
ressurs. Dette arbeidet følges opp av spørreundersøkelser som gir et bilde av hvilke tiltak
som fungerer. Instituttets rekrutteringsarbeid speiler instituttets fokus på inntakskvaliteten
for studieprogrammene. Uten motiverte og ressurssterke studenter lar ikke
studieprogrammenes faglig og tverrfaglige læringsmål seg realisere.
Studentgjennomstrømning:
IØT har svært ambisiøse mål for studentgjennomstrømningen i
sine studieprogram: 95% av studentene skal fullføre på normert tid. Målsetting er nådd
innenfor de toårige masterprogrammene. Men i forhold til målsettingen registrerer instituttet
en utfordring når det gjelder det femårige ind.øk.-studiet der ca 90% av studentene som tas
opp til programmet, uteksamineres. En del av de uteksaminerte studentene er forsinket i
forhold til normert tid. Det fleste av dem med ett år. For å følge opp målsettingen for
gjennomstrømningen, har instituttet skaffet seg et informasjonssystem som langt på vei
følger enkeltstudentens studieløp og gir mulighet for individuell oppfølging. Dessuten gir
instituttet et tilbud om samtale med alle studenter som går i 4. semester av ind.øk.-studiet.
(Opptaksrammen er 140 studenter). Samtalen gjennomføres av instituttets studieveiledere og
85% av studentene takker ja til tilbudet.
Utenlandsopphold
:
Om lag 60% av studentene i ind.øk.-studiet gjennomfører et
utenlandsopphold, normalt i 3. årskurs. Det stilles store krav til kvalitetssikring av studentenes
utenlandsopphold både av faglige grunner og av hensyn til gjennomstrømningen i studiet.
Utenlandsoppholdet er en viktig kvalitet både for studenter og institutt, men er samtidig
ressurskrevende siden det forutsetter en god del administrativ oppfølging. I tillegg innebærer
inntektsfordelingssystemet ved NTNU at resultatoverføringen reduseres med 15-20 000
kroner per student som reiser ut et studieår. Dette merkes godt både faglig og økonomisk for
et institutt der så mange av studentene tar et studieår i utlandet.
Studenttilbakemelding emner: Bruk og oppfølging av studentenes tilbakemelding i
referansegrupper bygger på et system som er utviklet over flere år. I samarbeid med de
studenttillitsvalgte utvikles det nå et spørreopplegg som skal supplere tilbakemeldingene fra
referansegruppesystemet. Utfordringen med slike spørreopplegg er som regel å oppnå høy
svarprosent. En viktig faktor i det nye prosjektet er at det i større grad eies av studentene.
Beredskapsopplegg studenter:
IØT er i ferd med å utvikle et eget beredskapsopplegg for
studenter i samarbeid med tillitsvalgte og studentorganisasjonene ved instituttet. Dette
inkluderer kurs som gir studenter dokumentert kvalifikasjoner i beredskapssituasjoner.
Tiltaket har god oppslutning blant studentene og kan på sikt gi et tryggere arbeidsmiljø for
studentene.
Evaluering av studievirksomheten: IØTs evalueringsarbeid er preget av en prosesstankegang
der man fokuserer ulike aspekt over tid. Instituttledelsen får en god del informasjon gjennom
alumni- og kandidatundersøkelsene som gjennomføres annet hvert år i regi av Bindeleddet.
(Dette er ind.øk.-studentenes kontaktorgan mot næringsliv og alumni). IØT har gjennomført
en spørreundersøkelse blant arbeidsgivere som har erfaring med å ansette kandidater fra
instituttet eller som gjennom ulike jobbmesser har vist interesse for å rekruttere studenter fra
instituttets studieprogram. I 2011 gjennomførte IØT en «Peer Review»-evaluering av det
femårige ind.øk.-studiet i en gjensidig ”benchmarking”- prosess mot KTHs ind.øk.-studium.
Resultatet av denne evalueringen er under oppfølging. Det toårige programmet i
entreprenørskap skal evalueres i løpet av 2012.
55