Page 60 - Untitled-6

Basic HTML Version

Prodekanus sin oppsummering av dialogmøtet med Institutt
for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT)
Til stede:
Studieleder IØT Tim Torvatn, kontorsjef IØT Lena Aune Weiseth, førstekonsulent IØT
Marit Rødvik, prodekanus Olav Fagerlid, seksjonssjef FAKADM Åse Berg (studie- og
forskningsseksjonen), seniorrådgiver Per Stene FAKADM (studiekvalitet og
kontaktansvar for IØT i studiesaker)
Studentrepresentanter: Maria Nørgaard studentmedlem av IØTs studieutvalg og
Hans Kristian Toftesund Fakultetstillitsvalgt (FTR) IØT
Gjelder:
Oppfølging av kvalitetssikring av studiene SVT 2012 –
Dialogmøtet med Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Møtetid:
Fredag 10.2.2012
09:30 – 11:30
Møtested:
Institutt for industriell økonomi og
teknologiledelse
Styrke/Muligheter
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT) har kommet langt når det gjelder å gi
instituttets kvalitetssikringssystem egenverdi som organisatorisk verktøy for strategisk fokus og
stadig trykk på utvikling av instituttets studievirksomhet. Dette betyr selvsagt ikke at IØTs
studievirksomhet er uten svakheter og utfordringer. Det betyr derimot at:
Svakhetene og utfordringene sees i lys av eksplisitte målsettinger
Kvalitetsansvaret for studievirksomheten er meget godt forankret i instituttledelsen og at
ledelsen er svært dedikert når det gjelder å utvikle et kvalitetssikringssystem som fungerer
som et strategisk og organisatorisk utviklingsverktøy over tid.
Kvalitetsarbeidet har en systematikk, bredde og et prosessperspektiv som tillater skiftende
årlige evalueringer og prioritering av tiltak. Dette skaper en systematikk som gradvis gir
akkumulerte effekter. Samtidig skaper disse prosessene arenaer der studenter og ansatte
utfordres til å diskutere veivalg og strategiske prioriteringer for helheten i
studieprogrammene og studievirksomheten. Denne systematikken er organisatorisk krevende
å oppnå og vedlikeholde. Instituttet er relativt stort og faglig sammensatt samtidig er
studievirksomheten ganske kompleks med store tverrfaglige ambisjoner.
Noen eksempler kan illustrere bredden i instituttets kvalitetssikringsarbeid.
Læringsmål: Læringsmålene for studiet i industriell økonomi (femårig siv.ing-studium) ble
etablert i 2008. De overordnede læringsmålene for studiet er meget ambisiøse, men har
samtidig stor operativ verdi. Disse læringsmålene er supplert av relativt finmaskede
læringsmål som kan følges opp gjennom vurdering av emneporteføljen og læringsaktiviteter.
De overordnede læringsmålene resulterte i en kritisk gjennomgang og innstramming av
studieprogrammets emneportefølje. De var også sentrale i forbindelse med diskusjonen av
IØTs strategiplan for perioden 2011-2015. Studieprogrammets læringsmål er igjen viktige i
forbindelse med oppfølgingen av den nyss gjennomførte «Peer Review»-evalueringen av
54